יום חמישי, 15 בספטמבר 2016

כל מה שרציתם לדעת על...פראג

פראג

מיה כרמי דרור (C)

פראג (Prague) היא בירתה של צ'כיה. היא נמצאת במרכז אזור בוהמיה ויש בה מעל למיליון תושבים. בניגוד לערים אירופאיות אחרות, שומרת פראג על צביון מיוחד, המלווה אותה שנים רבות. בשל המבנים הארכיטקטוניים המרשימים, מבנים בעלי משמעות היסטורית ארוכת שנים, נחשבת פראג לאחת הערים היפות והמתויירות ביותר באירופה. אם כך, לא פלא שרשימת אטרקציות בפראג היא ארוכה ויש בה שלל מקומות שכדאי לבקר בהם. העיר נחלקת לעיר החדשה והעיר הישנה, בה הרובע העתיק, הרובע היהודי, גשר קארל ומעברו השני נמצאת  מאלה סטרנה יחד עם עוד מספר רובעים ואטרקציות.
הכל סביב הכסף....
המטבע בפראג הוא קרונה צ'כית (CZK).
ערך המטבע בפראג: 1 ש"ח = 6.50 קרונות (נכון ליולי 2017).
100 שקלים שווים ל-652.852 קרונות.
100 קרונות שווה ל-15.31 שקלים


סתיו: הסתיו, בחודשים ספטמבר-נובמבר, הוא זמן אידיאלי להיכרות עם פראג. מזג האוויר נעים, גם אם עשוי להיות קריר וגשום, העיר מתרוקנת מהמוני התיירים שביקרו בה בקיץ, ובגנים ובפארקים יש שלכת ססגונית שמזכירה למה מדובר באחת מהערים הרומנטיות בעולם.
חורף בחודשים דצמבר-פברואר, מתאים למטיילים אמיצים שהקור והשלג לא מרתיעים אותם. מי שיאזור אומץ ויגיע לעיר בחורף ייהנה מתגמול הולם: בחורף העיר מתרוקנת מתיירים, אין תורים באתרי התיירות ומחירי המלונות זולים בעשרות אחוזים בהשוואה לקיץ. בנוסף, זוהי עונה רומנטית במיוחד - העיר מכוסה בשמיכה לבנה של שלג, ובתקופת חג המולד היא מוארת ומקושטת יותר מתמיד. בתקופה זו ניתן גם לבקר בשווקי חג המולד המסורתיים בעיר העתיקה ולספוג את אווירת החג.
אביבהחודשים מרץ-מאי הם, לדעת רבים, הזמן הטוב ביותר לבקר בפראג, שהאביב עושה לה רק טוב. מזג האוויר נעים, אבל המוני התיירים של הקיץ עדיין לא כאן, מה שמבטיח תמחור שפוי במלונות. עצי המגנוליה מתחילים לפרוח בראשית אפריל ומעניקים לעיר מראה יפהפה, ובעיר מתקיימים אירועים רבים כמו הקרנבל של פראג, המרתון של פראג, פסטיבל הבירה ופסטיבל המוזיקה הבינלאומי.
קיץהקיץ בפראג חמים ונעים וזהו זמן מצוין לטיול רגלי בעיר. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שבקיץ הכל עמוס - המלונותהמסעדות ואתרי התיירות, ובנוסף לתורים ולצפיפות, גם המחירים עולים. הודות למזג האוויר הנעים ולשעות האור הארוכות, בתקופה זו מתקיימים בפראג הרבה פסטיבלים ואירועי חוצות. כדאי לשים לב שבפראג, כמו ברבות מהערים באירופה אין מזגנים בכל בתי המלון ומקומות הבילוי ולכן מומלץ לשים לב לכך אם אתם נוסעים בקיץ




לבלות בחינם:
כיכר ואצלב (Václavské námestí) היא אחת הכיכרות הידועות ביותר בפראג  ונקודה חשובה מאוד בכל רשימת אטרקציות בפראג.  אזור תוסס, הכולל מסעדות, ברים, מועדונים, מקבץ גדול של בתי מלון , בתי מגורים וגם שפע של חנויות מכל הסוגים (אזור הקניות העיקרי של העיר). כיכר ואצלב, יחד עם כיכר העיר העתיקה, הנמצאת במרחק של חמש דקות הליכה ממנה, הן שתי כיכרות הממוקמות במרכז העיר ובין המקומות הפופולארים ביותר בעיר. בשעות הערב והלילה הופכת הכיכר למרכז חיי לילה שוקק, שמושך אליו מבקרים רבים.
גשר קארל (Charles Bridge) הוא אחד הגשרים, המפורסמים ביותר באירופה. הגשר, העובר מעל נהר הולטווה (Vltava), בן למעלה מ-600 שנה, ובנייתו החלה בתקופתו של המלך קארל הרביעי (מכאן שמו). אורכו של הגשר 515 מטרים ורוחבו 9 מטרים וחצי.
מטרתו העיקרית של הגשר היתה לחבר בין חלקה העתיק של העיר לחלקה החדש יותר. כיום משמש הגשר בעיקר כאטרקציה תיירותית, המושכת אליה כמעט 20 מיליון תיירים מדי שנה. הגשר סגור לכלי רכב וניתן לעלות עליו רגלית בלבד. לאורכו כמה פסלים ידועים, כמו פסלו של ישו הצלוב, עם כיתובים בעברית. בדרך כלל תמצאו עליו גם דוכני מזכרות ועבודות יד, קריקטוריסטים ומופעי רחוב.



צריחיה של מצודת פראג שולטים בקו הרקיע של העיר וניתן לראות אותם מכל נקודה בה. מצודה זו רשומה בספר גינס כמצודה העתיקה הגדולה בעולם. לאורך ההיסטוריה היא עמדה בפלישות, שריפות ומלחמות ונבנתה מחדש כמה פעמים, דבר שמסביר את מגוון סגנונות הבנייה, המרכיבים אותה.
כיום, מהווה המצודה את מקום מושבו של נשיא צ'כיה ומדי שעה ניתן לצפות בטקס חילופי המשמרות במקום. הגנים שמתחת למצודה, הם כמעין ריאה ירוקה במרכז העיר, מקום בו תוכלו לנוח מהמולת העיר וליהנות מהירוק, שיעטוף אתכם מכל עבר.
מומלץ מאוד להקדים להגיע בכדי להימנע מהצפיפות והתורים הארוכים.


כנסיית גבירתנו לפני טין (Kostel Matky Boží před Týnem) היא אחד המאפיינים הבולטים של העיר העתיקה של פראג והכנסייה המרכזית של העיר עוד מאז המאה ה-14. גובהה המקסימלי של הכנסייה מגיע ל-80 מטרים והיא ללא ספק בין המרשימות בעולם. בנייתה של הכנסייה הנוכחית (שבעברה היתה כנסייה רומנסקית), החלה במאה ה-14 בסגנון גותי, ורק במאה ה-15 הושלמה בנייתה, למעט המגדלים והגג.
בנייתו של הגג הושלמה באמצע המאה ה-14 וכך גם בנייתו של המגדל הצפוני. בנייתו של המגדל הדרומי הושלמה רק בתחילת המאה ה-16. בסוף המאה ה-19 שופצה הכנסייה ובמהלך המאה ה-20 שוחזרה שוב. גם כיום ישנם אזורים בה שעדיין עוברים תהליך של שחזור.


הרובע היהודי, אשר ממוקם במרכז העיר העתיקה, ממש ליד גשר קארל, הוא רובע מדהים ביופיו, מעוטר בבניינים עתיקים ויפים, בתי כנסת, בית קברות ושלל רחובות וסמטאות מדהימים. הביקור ברובע עצמו והשיטוט בין הבניינים השונים אינה כרוכה בתשלום, אך אם תרצו להיכנס לבתי הכנסת או לבית הקברות תצטרכו לשלם.




כיכר השעון   המפורסמת, שבה ממתינים העוברים ושבים לצלצול השעון אחת לשעה. האזור סביב הכיכר הומה ועמוס, אך מדובר באטרקציה החשובה בעיר. הצלצול עצמו עשוי לאכזב קצת לאחר שנחשפים לכמות האנשים המחכים לו אך התצפית מלמעלה שווה הכל. אל תתעצלו ותעלו לראש המגדל לתצפית עוצרת נשימה.
טיפ קטן להימנעות מהתור הארוך למגדל התצפית: בזמן שכל ההמון צופה בהשתהות בשעון, צפו דקה אחת עם כולם ואז מהרו למשרד הכרטיסים הצמוד שריק מאדם בזמן זה ורכשו לכם כרטיסים. תוך שניה התור אחריכם יהיה ארוך ואתם תעלו למעלה בנחת.

רובע מלה סטרנה- בצד השני של הנהר מהרובע היהודי, ממש אחרי שחוצים את גשר קארל, ממתינה לכם שכונה יפהפייה, צבעונית ומלאת חיים. בשכונת מלה סטרנה תוכלו לשוטט בין הסמטאות והמבנים המרשימים, לעצור לנוח בפארק, לבקר במוזיאון על שם קפקא, לבקר בקיר ג'ון לנון ועוד.

סמטת האלכימאים (Zlatá Ulička) מספרים כי בזמן שלטונו של המלך רודולף השני, הסמטה שימשה כביתם של הגמדים והאלכימאים של העיר, למרות שלמעשה המציאות הייתה משעממת הרבה יותר. המלך רודולף השני ציווה על מומחי אלכימיה להפיק עבורו זהב, אולם האלכימאים לא הצליחו להפוך עופרת לזהב. אי לכך ניתן לה שמה הידוע - “סמטת האלכימאים”. מאה שנים מאוחר יותר, האלכימאים עזבו את העיר וצורפים ותכשיטנים תפסו את מקומם בבתים הקטנים הללו. הם שינו את המבנים במקצת, בכדי שיתאימו לצורכיהם ויתאימו למגורים.
הרחוב הציורי הזה מלא בבתי קוטג' קטנים וצבעוניים שנבנו בסוף המאה ה-16, ממש בצמוד לחומתה הצפונית של המצודה, עבור שומריו של המלך רודולף השני. במאה ה-19 כבר הפך האזור למקום מוזנח בו התגוררה האוכלוסייה הדלה ביותר בעיר. באמצע המאה ה-20 החליטה עיריית פראג להוציא את דיירי המקום מבתיהם והסמטה שופצה ושוחזרה. סופרים, יוצרים ואנשי רוח רבים, בחרו לגור דווקא כאן, חלקם אף מפורסמים עד מאוד, כמופרנץ קפקא וירוסלב זייפרט.

למרות שהבתים נראים נפרדים, מסדרון ארוך מחבר בין עליות הגג של הבתים ובעבר הוא שימש את צלפי הטירה. בית מספר 22 ברחוב היה בבעלותה של אחותו של פרנץ קפקא, הסופר המפורסם, והוא התגורר כאן בין השנים 1916-1917. יש הטוענים שמכאן הוא שאב את השראתו לסיפורו המאוחר יותר “הטירה”. בית מספר 20 בסמטה הוא אחת הדוגמאות הטובות ביותר לאופי האזור במאה ה-16, בעוד שאת הממדים המקוריים של הבתים, ניתן לראות בבית מספר 13 שברחוב. בבית מספר 24 מוצגת תערוכת כלי נשק.

גרם המדרגות שבבית מספר 12 הסמוך, מספק גישה למרפסת הקטנה, שניצבת מול מגדל Daliborka. מגדל עגול זה, היה בעבר חלק ממערכת ביצורי Jagiello. בתחתיתו היה בעבר בית כלא, שאסירו המפורסם ביותר היה האביר דליבור מ- Kozojedy, שנכלא כאן בשנת 1498. המגדל הנוסף, מסמן את סוף סמטת האלכימאים ושימש כמגדל השמירה של המצודה.

סמטת האלכימאים או בשמה השניסמטת הזהב (Golden Lane), היא סמטה קטנה ודי צרה, שנחשבת לאחד הרחובות היפים ביותר בפראג. כיום, תוכלו לשוטט ברחבי הסמטה, בין חנויות ספרים, מזכרות ייחודיות
הוראות הגעה
מכיכר ג'ורג' ניתן להיכנס לרחוב ג'ירסקה ולהגיע לסמטת הזהב. אם אתם מגיעים באמצעות המטרו, התחנות הרלוונטיות הן תחנות - Hradcanska ,Malostranska או על ידי חשמלית (טראם) מספר 22 ו-91, לתחנת Královský Letohrádek. .
שעות פתיחה
נובמבר-מרץ: כל יום בין השעות 09:00-16:00.
אפריל- אוקטובר: כל יום בין השעות 09:00-17:00.

כרטיס כניסה לסיור מלא באתרי מצודת פראג עולה 350 קרונות. מחיר משפחתי - 700 קרונות. בעת רכישת כרטיס למצודת פראג, במסגרת המסלול הקצר, מחיר הכניסה עולה 250 קרונות. מחיר למשפחה - 500 קורונות.
מידע שימושי
כתובת: Zlatá ulička, 110 00 Praha 1 - Hradčany


אטרקציות:

אטרקציות ברובע המצודה בפראג (Hradcany)
צריחיה של מצודת פראג שולטים בקו הרקיע של העיר וניתן לראות אותם מכל נקודה בעיר פראג. מצודה זו רשומה בספר גינס כמצודה העתיקה הגדולה בעולם. לאורך ההיסטוריה היא עמדה בפלישות, שריפות ומלחמות ונבנתה מחדש כמה פעמים, דבר שמסביר את מגוון סגנונות הבנייה המרכיבים אותה.
כיום מהווה המצודה את מקום מושבו של נשיא צ'כיה ומדי שעה ניתן לצפות בטקס חילופי המשמרות במקום. המבנה הבולט ביותר במתחם המצודה הוא קתדרלת סנט ויטוס (St. Vitus Cathedral)  בעלת הסגנון הגותי ומגדל השעון. למבקרים כאן יידרשו מספר שעות על מנת לחקור את הארמונות, המוזיאונים, האולמות והגנים שבה. הכניסה לחלקי המצודה, למעט קתדרלת סנט ויטוס, היא בתשלום.
  • שעות פתיחה: 6:00-22:00
  • הגעה: חשמלית מספר 22, לרדת בתחנת Pražský hrad.


כיכר הרדצ'אני (Hradcanské námestí) מוקפת מבנים המשלבים בין סגנונות הבארוק והרנסאנס
בית הארכיבישוף (Arcibiskupský palác) הוא ארמון שנבנה במקור בסגנון הרנסאנס, נבנה שנית בסגנון הבארוק ובמאה ה 18 שופץ שוב, הפעם בסגנון הרוקוקו. המבנה שימש כמקום מושבו של הארכיבישוף של פראג
ארמון שוורצנברג (Schwarzenberg Palác) הוא אחד ממבני הרנסאנס השמורים ביותר בפראג וקל לזהותו לפי העיטורים בשחור ולבן על קירותיו.
ארמון שטרנברג (Šternberský Palác) הוא ארמון נוסף בכיכר, שבו מוצגת אמנות אירופאית מהתקופה הקלאסית ועד לסוף תקופת הבארוק. בין היתר, מוצגות כאן יצירות אמנות של האמנים גוייה, רובנס ואל גרקו.הגעה: טראם 22 עד לתחנת Prazsky hrad, משם צעדו עד למגדל אבק השריפה, עברו דרך המצודה עד שתגיעו לכיכר.
אטרקציות בעיר העתיקה בפראג (Staré Mesto)
גשר קארל (Karluv most) מחבר בין העיר העתיקה (Stare Mesto) של פראג לבין רובע לסר (Lesser). בתחילת הגשר שנבנה במאה ה-15, ניצב מגדל מרשים ולאורכו ניצבים 30 פסלי קדושים. מהגשר נשקף נוף עוצר נשימה של צריחי הכנסיות של העיר ובראשן קתדרלת סנט. ויטוס והוא מהווה אזור מושלם לטיול רגלי, בבוקר או בערב. לאורך היום ניתן למצוא על הגשר דוכנים, המוכרים דברי אמנות מקומית ומופעי מוזיקה, שתורמים לאווירה הנעימה באזור. על הגשר תוכלו למצוא גם לא מעט כייסים, אז שמרו על התיקים!






כיכר העיר העתיקה (Staroměstské náměstí) היא אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של פראג, ובצדק - זוהי אחת הכיכרות היפות ביותר באירופה. ההיסטוריה של הכיכר מתחילה במאה ה-10, אז שימשה כאזור שוק תוסס. הפסל הבולט בכיכר הוא פסלו של יאן הוס (Jan Hus) אחת הדמויות הלאומיות החשובות בתולדותיה של פראג.
הכיכר מוקפת בבניינים מרשימים, המעוצבים בסגנון גותי ובסגנון הבארוק. בין היתר, ראוי לציין את השעון   האסטרונומי, שניצב בחזית בניין העירייה הישן. השעון, שנבנה במאה ה-15, הוא אחד מסמליה הבולטים של פראג. בחזית השעון מופיע לוח שנה, שאותו צייר אחד מהציירים הצ'כים הגדולים, יוזף מיינס, ומדלת עץ קטנה מציצות מדי שעה דמויותיהם של 12 השליחים של ישו. זהו מופע קצר, שמתקיים מדי שעה עגולה, ומושך אליו תיירים רבים. סיורים מאורגנים בבניין העירייה יוצאים מדוכן הקבלה בכניסה ומי שיגיע לגג מגדל השעון יוכל ליהנות מנוף נפלא של העיר.
  • שעות פתיחה: בית העירייהשלישי-ראשון: 9:00-18:00שני: 11:00-18:00, , מגדל השעון: שלישי-ראשון: 9:00-22:00, שני: 11:00-22:00
רובע לסר – רובע לסר (Lesser Quarter), שנמצא בצידו המערבי של נהר הוולטאבה, ידוע ברחובותיו ובכנסיות היפות שבו. אווירת המאה ה-18 שוררת כאן בכל אחד מהבניינים ומומלץ לשבת באחד מבתי הקפה והמסעדות הרבות שכאןהקיר של ג'ון לנון הוא אחד האתרים הבלתי צפויים בפראג. זהו קיר עתיר ציורי גראפיטי, ששימש לאחר הירצחו של לנון, מקור לפריקת תסכוליהם של מתנגדי הקומוניזם בפראג. כתובות אנטי קומוניסטיות נכתבו על הקיר הזה ולאחר נפילת הקומוניזם נוספו עוד ועוד כתובות למען השלום. (כתובת:Velkoprevorske Namesti).
קתדרלת סנט ניקולאס (Chram sv.Mikulase) בעלת הכיפה הירוקה היא המבנה הבולט באזור והיא חולשת על כיכר הרובע. תקרת הקתדרלה מעוטרת בפרסקאות יפים והסגנון הבארוקי ניכר בכל פינה בה. בחודשים אפריל-נובמבר מתקיימים בה קונצרטים מדי ערב (למעט ימי שלישי), במסגרתם נעשה שימוש באורגן שעליו ניגן המלחין מוצרט, בתקופה שבה התגורר בפראג.
  • כתובת: Malostranske namesti; 118 26
  • שעות פתיחה: בחודשים מרץ-אוקטובר: 9:00-17:00, ואילו ב-נובמבר-פברואר בשעות 9:00-16:00
  • הגעה: חשמלית מספר 12, 20, 22 לתחנת Malostranske namesti


הרובע היהודי (Josefov) – שמו של הרובע היהודי Josefov ניתן לו על שמו של השליט יוזף השני, שהרפורמות שקבע שיפרו את תנאי המחיה של היהודים בפראג. הרובע, שהוקם במאה ה-13, שוכן בין הגדה הימנית של נהר הוולטאבה לבין כיכר העיר העתיקה וזהו האזור היחיד שבו הותר ליהודים להתגורר בעיר. עד היום קיימים כאן מבנים חשובים, בהם בית העירייה היהודי, ארבעה בתי כנסת, אולם לזכרם של היהודים שהומתו בשואה ובית הקברות היהודי, שהוא בית הקברות העתיק ביותר בעולם. בבית הקברות הזה קבור המהר"ל, שדמותו נקשרה בסיפור "הגולם".
אפשר לבקר גם בבית הכנסת הישן-חדש (Staranova Synagoga), שנבנה במאה ה- 13 בסגנון בארוקי. בית כנסת זה עדיין פעיל, הוא נחשב לבית הכנסת הפעיל העתיק ביותר באירופה והאגדה מספרת שכאן מונחים שרידיו של הגולם מפראג. ברובע זה תוכלו גם למצוא את המוזיאון היהודי, המציג אוסף נדיר של אמנות יהודית, המעידן המסורת העשירה ועל ההיסטוריה הארוכה של היהודים באזור (אתר המוזיאון::www.jewishmuseum.cz). ניתן לקנות כרטיס משולב, הכולל כניסה לכל האתרים ברובע.





אטרקציות בעיר החדשה בפראג (Nové Mesto)
כיכר ואצלב (Václavské námestí) מהווה את ליבה של העיר החדשה בפראג. הכיכר, שהחלה את דרכה במאה ה-14 כשוק סוסים, היוותה במהלך השנים מקום לכינוס הפגנות. בין היתר, שמשה להפגנה שהביאה ב-1989 ל"מהפיכת הקטיפה", שבמסגרתה הופל השלטון הקומוניסטי במדינה.
בימים רגועים יותר, מהווה הכיכר מקום מפגש פופולארי לתושבי העיר, שכן בסביבתה ניתן למצוא שפע של מלונות, מסעדות, חנויות ומקומות בילוי. פסל הברונזה של ואצלב הקדוש והמבנה המרשים של המוזיאון הלאומי ( הניצבים בתחילת הכיכר, הם שניים מסמליה המוכרים של הכיכר.
בית העירייה (Obecní dům) – בית העירייה המפואר הוא מבנה הארט נובו המרשים ביותר בפראג וטובי האמנים של צ'כיה נטלו חלק במלאכת עיצובו. זהו קומפלקס של אולמות קונצרטים, בתי קפה ומסעדות, שאירח תערוכות, ועידות, נשפים וקונצרטים רבים לאורך השנים. בבניין זה הוכרז על הקמת הרפובליקה הצ'כית בשנת 1918 ובו התקיימו ישיבות המפלגה הקומוניסטית. חזית הבניין מקושטת במוזיאיקה צבעונית ומרשימה, העשוייה ביד אומן והנקראת "הומאז' לפראג". ניתן לבקר בבניין במסגרת סיורים מאורגנים שיוצאים מהמקום.
  • כתובת: nám. Republiky 5, 111 21
  • שעות הסיורים: לצפייה בשעות הסיורים המשתנות מדי יום, היכנסו לקישור הזה.
  • הגעה: קו המטרו הצהוב B, חשמלית מספר 4, 14, 26 לתחנת Namesti Republiky.

מגדל אבק השריפה (Prašná brána) הניצב בצמוד לבית העירייה ,שימש בעבר כאחד מתוך שלושה עשר שערי הכניסה לעיר העתיקה. גובהו של המגדל הוא 65 מטרים וכשהוקם, במאה ה-15, נודע בשם "המגדל החדש", שכן הוא נבנה בהתאמה למגדל הגשר של העיר העתיקה, שהוקם במאה שלפני. במאה ה-17 הוחלף שמו ל"מגדל אבק השריפה", על שם אבקת אבק השריפה שנהגו לאחסן בו. המגדל פתוח למבקרים ומוצגת בו תערוכה, המתעדת את ההיסטוריה של המבנה.
  • כתובת: Nám. Republiky
  • שעות פתיחה: אפריל-ספטמבר: 10:00-22:00, נובמבר-פברואר: 10:00-18:00, מרץ, נובמבר: 10:00-20:000.
  • הגעה: קו המטרו הצהוב B, טראם 4, 14, 26 לתחנת Namesti Republiky.





התיאטרון הלאומי (Národní divadlo) - הרעיון להקים תיאטרון לאומי צ'כי עלה במהלך העידן המהפכני של אמצע המאה ה-19. כאקט של גאווה לאומית, החלו להגיע תרומות מכל שכבות ומעמדות החברה ובשנת 1868 הונחו היסודות הראשונים להקמתו. ב-1881 כילתה שריפה את רובו של המבנה והשנתיים שלאחר מכן הוקדשו לשיקומו, שמומן גם הוא על ידי תרומות הציבור. עד היום נחשב התיאטרון למוסד התרבות החשוב במדינה.
  • כתובת: Národní trída 2
  • הגעה: טראם 6, 9, 18, 19, 21, 22 לתחנת Narodni Divadlo   




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה