יום רביעי, 15 בנובמבר 2017

בודפשט- ארבע חברות חמישה ימים

בודפשט

תצפית על פשט מגבעת גלרט

חברה שחוגגת יומולדת עגול זו הזדמנות מהדרת לגייס את הבנות ולצאת לכמה ימים ביעד נחמד שעדין לא היינו בו.
לאחר דיונים היעד הנבחר הוא בודפשט. עיר ששמענו עליה שבחים רבים אך לא הספקנו להגיע אליה. הנה הזדמנות נהדרת.
שלב ראשון הזמנת הטיסות כמובן. בודפשט היא יעד קרוב יחסית לישראל (כ 3 שעות טיסה) אך יש רק שתי חברות שמבצעות אליה טיסה ישירה ושתיהן חברות לואו קוסט (משמע: הכינו את הברכיים לכוננות ספיגה): אל על UP ו WIZZ AIR. אנחנו בחרנו ב אל על UP בגלל השעות. פחות אוהבות טיסות שיוצאות בשש בבוקר. בכל מקרה שווה לבדוק את כל החברות ולהשוות מחירים ושעות.

שלב שני הוא הזמנת מלון או דירה: אנחנו העדפנו דירה בשל ההרכב שלנו (ארבע נשים לא הכי צעירות בעולם...) וגם בשל הנוחיות שיש בדירה. יחד עם זאת, בבודפשט יש מלונות מעולים במחירים נוחים מאוד. יצא לנו לבדוק כמה מלונות וגם לקבל המלצות. בסופו של דבר המיקום הוא הכי חשוב ויש לא מעט מיקומים אסטרטגיים בעיר. אנחנו בחרו ברובע היהודי שידוע בחיי הלילה התוססים שלו ובכלל מדובר באיזור מגניב ושוקק חיים במיוחד(אגיע אליו בהמשך). זו הדירה שאנחנו בחרנו.

תכנון המסלול: בבודפשט יש כמה אתרי חובה ועוד המון מקומות מקסימים. למעשה התחושה היא שאין סיכוי להספיק את כל העיר הזאת בחמישה ימים, וודאי אם תופס אתכם גשם בחלק מהזמן (לנו זה קרה רק ביום האחרון כך שהיה לנו מזל מהבחינה הזאת).

הכנתי מסלול שנראה לי הגיוני בזמן ההכנה אבל עבר לא מעט שינויים בזמן אמת. אשתף אתכם במסלול שעשינו בפועל, לאחר השינויים.
כמובן שהכנתי מפת גוגל אישית בה הכנסתי את כל המקומות שנרצה להגיע אליהם עם פירוט כולל חנויות, מסעדות מומלצות, אתרי תיירות וכמובן הדירה שלנו. את המפה שלחתי במייל לכל אחת מהחברות, כך שלמעשה לכולנו היתה את המפה בנייד ויכולנו להיעזר בה כל הזמן. מפת גוגל נותנת הכוונה ליעד שבחרנו בכל דרך שנרצה: ברכב, ברגל או בתחבורה ציבורית. בשביל להשתמש בה באופן הזה עליכם להיות און ליין. ניתן להשתמש בה גם אוף ליין אך היא לא תוכל לכוון אתכם מהנקודה בה אתם נמצאים.

הפרלמנט ההונגרי

אז..נחתנו בבודפשט בשעה 23:15. חיכה לנו שם נהג שהזמנו עוד מהארץ אבל זה ממש לא נחוץ לטעמי. מה גם שהסתובבנו בתחושה שהוא עקץ אותנו, אז פחות ממליצה. אפשר גם לקחת מונית לעיר, אמור לעלות בערך אותו הדבר. קיבלנו את הדירה והלכנו לישון. היינו כבר עייפות למדיי בשלב הזה.

יום 1 (יום ה'): התחלנו את הבוקר בארוחת בוקר שהכנו לעצמנו בדירה. קנינו מצרכים בבוקר בסופר. יש גם לא מעט בתי קפה שאפשר לאכול בהם ארוחת בוקר.
קבענו ליום הראשון סיור עם שלי כרמי בעיר. רצינו לקבל מבט כללי על העיר ולהבין איפה אנחנו נמצאות. שלי היתה נהדרת, לקחה אותנו למקומות מקסימים, לחלקם אין סיכוי שהיינו מגיעות לבד, חשפה אותנו לכמה מקומות שיהפכו להיות יעד הבילוי המועדף עלינו בימים הבאים (אפרט על זה), עזרה לנו להתמצא בתחבורה ציבורית, לרכוש כרטיסים משתלמים (אפרט גם על זה) ובכלל היה מצוין. סיור באורך שלוש שעות באווירה נהדרת ומותאם אישית עבורנו. שלי גם היתה זמינה עבורנו בכל הימים שהיינו בעיר והשתמשנו בשרותיה לא מעט.
פרטי התקשרות עם שלי כרמי: shelley.carmi@gmail.com
איפה הספקנו להיות? רובע היהודי, כולל קיר הזיכרון לשואה, סימפלה קר, בית הכנסת הגדול (מבחוץ), בית הכנסת ברחוב קזינצי, גוז'דו אודבר המקסים, בזיליקת סנט אישטבן כולל סיור בפנים וגלידת פרח בחוץ,כיכר החירות, הפסל של ריגן, הפרלמנט ההונגרי (מבחוץ).
לאחר הסיור חזרנו לרובע היהודי לארוחת צהרים נהדרת במסעדת fuego ומנוחת צהרים קצרה.
אחר הצהרים: נסיעה לבודה לאיזור המצודה. בערב היא מוארת בצורה מקסימה והתצפית על פשט פשוט עוצרת נשימה. הסתובבנו קצת בסימטאות.
ארוחת ערב במסעדה של ג'ימי אוליבר ליד המצודה (הזמנתי מקום חודשיים מראש, לא בטוחה שחייבים להזמין). אני מאוד נהניתי, החברות קצת התאכזבו.
בלילה חזרנו לאיזור הדירה ויצאנו לבלות במועדון הכי שווה בבודפשט ואחד מעשרת המקומות השווים בעולם כולו: הסימפלה קר המקסים (אנחנו צפויות להיות שם עוד לא מעט פעמים).

יום 2 (יום ו'): התחלנו את הבוקר בסיבוב בשוק המקורה. מקום חביב מאוד לסיבוב של שעה-שעתיים. בקומת הכניסה יש אינסוף דוכני מזון, פירות וירקות וכמובן הפפריקה מפורסמת שלהם בכל צורה אפשרית. למטה יש סופר זול וגם עוד דוכנים שרובם זולים יותר מקומת הכניסה. בקומה העליונה יש מלא מזכרות. המקום מכוון לתיירים והמחירים בהתאם. כמובן שקנינו שם מלא פפריקה, בעיקר בשפופרות (מה שהתברר כלהיט בבית).
משם רצנו לפרלמנט לסיור שהזמנו מראש. לפרלמנט ההונגרי ניתן להיכנס רק במסגרת סיור מאורגן. יש סיורים בהרבה שפות, כולל עברית, וחייבים להזמין את הסיור באתר שלהם מראש. כדאי לשים לב שיש סיור בעברית רק פעם אחת ביום כך שהם מתמלאים די מהר. הסיור מתבצע במכשירי שמע ולא מדריך. אורך הסיור כשעה והוא נע בין מרתק לבין טרחני. בכל מקרה המבנה עצמו יוצא דופן, מרשים מאוד וללא ספק שווה ביקור.
כאן מזמינים סיור בפרלמנט ההונגרי.
יצאנו משם מורעבות וצעדנו למסעדה הונגרית שקיבלנו עליה המלצות רבות. היא בהחלט הצדיקה את ההמלצות: BELVÁROSI LUGAS VENDÉGLŐ‏
המשכנו משם, שבעות ומאושרות לבית האופרה הקרוב מאוד. גם לבית האופרה ניתן להיכנס רק במסגרת סיור מאורגן או להופעה. אנחנו בשלב הזה קצת שבענו מסיורים מאורגנים והופעות לא היו בשל שיפוצים בבמה אז הסתפקנו במבט חטוף בפואייה המרכזי המרשים מאוד וכמובן סיבוב מבחוץ. מבנה מרשים מאוד. אני ממליצה לבדוק אם יש קונצרט בזמן שתהיו בעיר, ואם יש אז ללכת. אומרים שזו חוויה נהדרת.
את היום סיימנו בחלק שכולנו חיכינו לו (חוץ ממני...) קניות: חנות דקתלון הנהדרת וקניון ווסט-אנד המיותר.

יום 3 (יום שבת): היום הזה מוקדש לצד ההררי של העיר: בודה. ברגע האחרון החלטנו לשנות את סדר ההגעה לאתרים ולהתחיל בגבעות גלרט. לכן חצינו את הדנובה בגשר הגיבורים עד למלון גלרט ומשם טיפסנו רגלית על הגבעה עד שהגענו לפסל. מדובר בטיפוס נעים מאוד עם נקודות תצפית עוצרות נשימה בדרך וגם שלל גני שעשועים. היה כיף ענק.
משם לקחנו אוטובוס למצודת הדייגים. שוב. הפעם התחלנו בביקור בקונדיטוריה המפורסמת רוזוורום. עם העוגות הנהדרות שלהם. מקום קטן וחמוד עם מגוון עוגות נהדר. כולן טעימות ובעיקר הקרמשניט ועוגת הפרג. בסמוך לקונדיטוריה נמצא בית החולים החצוב באבן. מקום שריתק אותי מאוד בזמן תכנון הטיול ומאוד רציתי להיכנס אליו. כשהגענו לשם הבנו שנצטרך לחכות שעה וחצי עד ליציאת הסיור הבא אז ויתרנו. לכם אני ממליצה לא לוותר, זה נראה כמו משהו מרתק מאוד.
עלינו בחזרה למצודת הדייגים ונכנסנו הפעם לתוך הקתדרלה המהממת, סיירנו ברחובות המקסימים עד שהתעייפנו וירדנו בחזרה לפשט.
סיבוב ברחוב הקניות המפורסם הואצי אוצה הביא אותנו לארוחת הצהרים המאוחרת במסעדה הנהדרת הזאת: Hungarian Hell's Kitchen ומשם לקינוח בקיורטוש של מולנר, שנמצא בדיוק ממול. היה טעים.
בדרך לשיט הלילי בדנובה נתקלנו בריקוד על בניינים שהיה ממש מרשים.
שיט לילי בדנובה: אני רוצה להתעכב רגע על העניין הזה. בחרנו לצאת לשייט מאחר וקראנו בפורומים רבים המלצות חמות על שיט בדנובה, בעיקר בלילה. אני רוצה להציג כאן זווית קצת אחרת ולומר לכם: אל תעשו את זה!! אחד הדברים המיותרים והיקרים שעשינו בטיול הזה. קודם כל, כל חברה מוכרת כרטיסים לשיט שיוצא בערך קילומטר ממקום המכירה. גדות הדנובה הם מקום מאוד לא נוח ואפילו מסוכן להליכה, בעיקר באיזור המעגנים. יש המון חברות וכמעט בלתי אפשרי לעשות ביניהן השוואה אמיתית, בעיקר בערב, אחרי יום טיול מעייף וכשקר בחוץ וחשוך. אנחנו בחרנו בחברה ממש גרועה (כנראה) ישבנו בחוץ בכדי לראות טוב יותר את הנוף ומהר מאוד התברר לנו ששם יושבים גם המעשנים כך שהתחלנו את השיט בריח מאפרה. הקור הצליף בנו אז נכנסנו פנימה לחלל הספינה המסריח והחמים. השיט לווה בהסבר מוקלט באנגלית שלא ניתן היה להקשיב לו באמת. הנופים, שהם מאוד יפים, לא היו שונים מכל מה שניתן לראות כשעומדים על שפת הנהר או בתצפית מהמצודה. בקיצור, מיותר, יקר וקר.

הפחזניה של רוזוורום
יום 4 (יום ראשון): יום ראשון הוא יום השווקים ואנחנו התחלנו אותו בסיור בשוק המקומי באודג'ו גוז'דר. סימטה מקסימה שמומלץ גם להנות מארוחת בוקר באחת המסעדות שבה. בשוק ניתן למצוא שלל דוכנים של יצירה מקומית במחירים טובים. דברים מאוד יפים.
משם הלכנו לשוק האיכרים בסימפלה קר האהוב עלינו כל כך. הסימפלה קר, שבערבים הוא מועדון לילה שוקק בליינים, הופך בימי ראשון בבוקר לשוק איכרים שכונתי, חביב ומקסים. זה לא שוק גדול עם מבחר אינסופי, זה שוק קטן ומתוק שיש בו הכל: דוכן גבינות מטריפות, נקניקים מקומיים, לחמים מיוחדים תוצרת בית, ריבות תוצרת בית ודבש, פירות וירקות טריים ויפים. אנחנו נהניהו מדוכן חמוד של ילדים שמכרו בו עוגות ביתיות נהדרות. בקומה השניה מתקיימת מידי יום ראשון ארוחת בראנץ' משמחת לב. כל השולחנו מצופים מפות חגיגיות, הבופה מתמלא מטעמים והסועדים יכולים לבחור איפה ירצו לשבת. מקסים וטעים (גם אם לא זול כלל).שני השווקים הללו נמצאים ברובע היהודי המדליק.
משם צעדנו לבית הכנסת הגדול: בית הכנסת הוא מבנה מרשים ביותר שמזכיר קצת כנסיה מפוארת. יש סיורים בכל השפות. אנחנו ויתרנו על הדרכה. בצמוד אליו, וכחלק מהקומפלקס, יש גינה מרשימה עם מצבות של יהודי הקהילה, פסל הערבה הבוכיה המפורסם, וגם מוזיאון יהודי מרגש ומאוד יפה. בעיני, מחיר הכניסה הגבוה לא ממש שווה את החוויה. אני לא מבינה למה בית הכנסת גובה בכניסה מחיר הגבוה פי 4 מכל קתדרלה בעיר. זה עדיין לא פגם בחוויה. המקום שווה ביקור.
לקחנו רכבת לכיכר הגיבורים הענקית והמרשימה. מאחורי הכיכר, בתוך החורשה, מתחבא לו שוק ענק ומקסים. מלא דוכנים המשתרעים עד לטירה ובתוכה. היה שם כיף אדיר! טעמנו מכל מה שהיה לטעום שם, כולל היין החם והמתובל שחימם אותנו היטב. יש במקום גם שלושה מוזיאונים שיכולים לעניין אנשים. אנחנו הרבה יותר מידי רדודות כרגע.
בערב יצאנו לאכול במסעדת מנזה, עליה קיבלנו לא מעט המלצות. היה בסדר, אבל חיזק לי את ההרגשה שאני חייבת לשים לב מי ממליץ לי על דברים ולא לקבל כל המלצה כמו שהיא. המסעדה סבבה אבל לא שווה את המחיר שלה.

אודג' גוז'דר

יום 5 (יום שני): זה היום האחרון שלנו בעיר והתעוררנו לבוקר גשום וקר. ירד לטמיון הרעיון לנסוע לסנט אנדרה, עיירת האמנים המקסימה. מצד שני, גם בעיר אי אפשר ממש להסתובב בנחת. החלטנו לחתוך למרחצאות. יש לנו חצי יום להעביר, נעביר אותו בכיף. בחרנו במרחצאות גלרט שהן גם קרובות אלינו יותר וגם נראו לנו יותר נקיות ויפות. המרחצאות נמצאות במבנה מרשים ביותר וכוללות שלל בריכות, כל אחת בטמפרטורה שונה של המים. כך שמצאנו את עצמנו עוברות בין הבריכות השונות חצי יום. במקום ניתן גם לעשות עיסויים מכל הסוגים. אנחנו ויתרנו. במחיר הכניסה מקבלים גם לוקר אישי. ניתן לשכור מגבת במקום ולקנות כובע ים ודברים נוספים. אנחנו הגענו מסודרות למקום והבאנו איתנו הכל (מגבת, בגד ים, כפכפים, כובע ים, סבון). יש שם מקלחות סבבה כך שאפשר להתקלח לפני שיוצאים.
היה כיף ומרענן.
רצינו לסיים את הטיול בקפה ניו-יורק המומלץ אבל לא הספקנו.
בהחלט נשארנו עם טעם של עוד ועם מלא מקומות שלא הגענו אליהם.

מקומות שלא הספקנו להיות בהם ושווים ביקור:
הארמון המלכותי בבודה
אנדרטת הנעליים
האי מרגיט
הפוניקולור (עולה לארמון המלכותי מגשר השלשלאות)
קפה ניו יורק
גן החיות (נמצא בכיכר הגיבורים. אם אתם ללא ילדים תוותרו)
רכבת הילדים
סנט אנדרה (עיירת האומנים)
ברך הדנובה (טיול יום מחוץ לעיר)

תחבורה ציבורית: התחבורה הציבורית בבודפשט נוחה מאוד וגם זולה. כרטיס שקנו יהיה תקף לכל סוגי התחבורה (טראם ואוטובוסים) וגם על השיט הציבורי בדנובה. ישנם סוגים רבים של כרטיסים: כרטיס לנסיעה בודדת, כרטיס בלוק 10 נסיעות, או כרטיסים לפי שעות (24,72 וכו'). את הכרטיס יש לקנות בתחנה ממש לפני הנסיעה הראשונה ולא לפני כן. בתחנות הגדולות יש מכונה בכניסה לתחנה ובחלק גדול מהתחנות הקטנות יש מכונה ברחוב, לפני הכניסה לתחנה. המכונות הקטנות מקבלות רק כרטיסי אשראי ובגדולות תוכלו לקנות כרטיס גם במזומן. שמרו היטב על הכרטיס שלכם ושימו לב מתי מסתיים לו התוקף. הם מאוד מקפידים על זה ובודקים כרטיסים כמעט בכל נסיעה. ההתמצאות מאוד פשוטה וקלה.

המרת מטבע מקומי: הכסף המקומי נקרא פורינט. הערך שלו משתנה קלות ועומד סביב ה 300 פורינט ליורו אחד. העיר מלאה בתחנות צ'יינג' שכל אחת מהן נותנת שער מעט שונה ועמלה אחרת. אני ממליצה להחליף בארץ סכום קטן של 300 ש"ח בערך, שיעביר אתכם את ההתחלה עד שתמצאו מקום עם שער טוב. לא מחליפים כסף בשדה התעופה!!. ברחוב הקניות הראשי, הואצי אוצה שערי ההחלפה גם לא טובים. חפשו צ'יינג'ים יותר מרוחקים קצת מאזורי תיירות הומים. מקומות רבים מקבלים כרטיסי אשראי, בעיקר החנויות הגדולות וחלק מהמסעדות. בנוסף, יש חנויות בהן ניתן לשלם ביורו ולקבל עודף בפורינט. אנחנו המרנו כך כסף ביום שנתקענו בלי צ'יינג'.

החזרי מס:
בהונגריה מקבלים החזר על מוצרים בחנות מסוימת מעל 55,000 פורנט.
יש סולם החזרי מס בהתאם לשווי הקניה.
המקסימום הוא 27% החזר (מהגבוהים באירופה) . לדוגמא: אם קונים מחשב ב300,000 פורנט אז מקבלים 27% החזר מס.
אם קונים רק ב 55,000 , מקבלים 12% וזה יעלה בהדרגה.
איך עושים את זה?
1. קונים בקניה אחת (בחנות אחת) מעל 55,000
2. באים עם פספורנט לחנות
3. מבקשים טופס tax free - מאחורי הטופס יש טבלה עם סולם החזרי המס, ככה שתדעו כמה אחוז מגיע לכם בהתאם לקנייה.
4. ממלאים את הטופס.
5. הולכים לדוכן בשדה (בצד ימין בצאק אין). חובה לבוא עם המוצר שקניתם! ומקבלים חותמת מהנציג.
6. הולכים לדוכן של החלפת הכסף בתוך הדיוטיפרי ומקבלי את הכסף במזומן.

עד כאן הטיול שלנו. קחו מכאן מה שתרצו ותהנו!