יום שני, 1 בינואר 2018

שווקי כריסמס בחבל אלזס

או: שבוע של שכרון חושים ויופי עוצר נשימה

ידוע לכולנו שבחודש הקודם לחג המולד, כל הערים באירופה ובעולם הנוצרי מתקשטות והופכות להיות מופע אורקולי מרהיב. ערים מתחרות ביניהן מיהו שוק חג המולד היפה והמרשים מכולם.
השווקים של העיירות הקטנות בחבל אלזס הם בהחלט בין המיוחדים ביותר, ובשילוב עם התפאורה הקבועה במקום של העיירות עצמן, החוויה שם הופכת למיוחדת אפילו יותר.

ניתן להגיע לאזור במספר דרכים. בעיני הנוח ביותר זה טיסה לבאזל או באדן-באדן.
אני בחרתי לטוס לבאדן-באדן כי רציתי להנות גם ממנה קצת. החלטה מצוינת!

הטיסה לבאדן-באדן עם רינאייר היתה מצוינת. החלטנו להתפנק ולהזמין כרטיסי פריוריטי, כיסא בשורה הראשונה וכל מה שאפשר להוסיף. עדיין יצאנו בזול והטיסה עברה עלינו בכיף ובלי הצפיפות המאפיינת את טיסות הלואו-קוסט.

הזמנו רכב לכל השבוע מ sixt. יש להם דלפק בשדה התעופה ושרות מצוין.

את הלילה הראשון הזמנתי לנו במלון משפחתי קטן באחת העיירות הסמוכות לשדה התעופה.
המלון היה חמוד מאוד, נקי ויפה, עם ארוחת בוקר מצוינת: hotel rebstock.

חזית המלון בבאדן-באדן

hotel rebstock

את היום הראשון העברנו בבאדן-באדן, עיר מקסימה ביופיה. יושבת בתוך היער ומוקפת באגמים ויערות מקסימים. העיר עצמה קלאסית ויפה מאוד. הגענו ישירות לשוק חג המולד הנהדר שלה. השוק גדול, עשיר, מסודר בצורה מופתית עם המון שולחנות ופינות מסתור מהגשם. ללא ספק אחד השווקים היותר יפים שנראה השבוע. לאחר טיול בשוק וברחובות היער המקסימים, ומאחר והתחיל לרדת שלג שהפך במהרה לגשם, ישבנו באחד מבתי הקפה הנהדרים של העיר לקפה ועוגה ותכנון המשך היום. זו היתה שעת צהרים מאוחרת אז החלטנו לעזוב את העיר ולהגיע מוקדם מהמתוכנן לתחנה הבאה שלנו: קולמר.

קולמר נמצאת בצרפת וקבענו אותה כתחנת הבסיס שלנו להמשך השבוע וממנה תכננו לצאת לכל הטיולים. מרחק נסיעה של שעה וחצי מבאדן-באדן בסך הכל. הדרך עצמה יפה מאוד ונעשה חלקים ממנה עוד הרבה פעמים השבוע.
את הדירה בקולמר הזמנו דרך airbnb. דירה מדהימה שאפילו קצת הפתיעה אותנו. קבלת הפנים של המארחים היתה לבבית מאוד ובדירה חיכו לנו מצרכי מזון, בקבוק שמפניה וקופסאת עוגיות עבורנו. חוץ מזה היתה בדירה מכונת קפה של נספרסו לשימושנו, מכונת כביסה ומייבש כביסה עם כל החומרים וכל מה שצריך בכדי להעביר חמישה לילות בכיף ובסטייל.

לחצו כאן בכדי לראות את הדירה בairbnb

בערב יצאנו לעיר העתיקה והמקסימה של קולמר, שהיתה במרחק 6 דקות הליכה מהדירה. כמובן שוק חג-מולד מקסים ושמח ובמהלך הערב אפילו התחיל לרדת על כולנו שלג רך. זו היתה חוויה מקסימה להסתובב ברחבי השוק המואר והמקושט כשהשלג יורד על ראשינו ברכות, לשתות יין חם ולהרגיש הכי כיף בעולם.

קולמר בערב

יום שבת: לאחר ארוחת בוקר כייפית בדירה שלנו יצאנו לטירת הולדנסבורג. למרות שלא ירד שלג בבוקר הדרך במעלה ההר לטירה היתה מושלגת. דרך מקסימה שביום יפה ופחות קר אפשר להפוך בהחלט ליום טיול רגלי. אנחנו הסתפקנו בנסיעה ברכב המחומם.
משם ירדנו לעיירה הסמוכה אגשהיים.
אגשהיים היא עיירה ציורית ומתוקה שממש כיף להסתובב בסימטאות הצרות ולהשתאות מהבתים המקסימים שלה, להיכנס לאחת המסעדות הקטנות ולאכול ארוחה אלזסית אמיתית ואפילו סתם להיות בה.
העיירה מוקפת בשכבה כפולה של שתי חומות הגנה מתקופת ימי הביניים.

אגשהיים

חיפוש מלונות באגשהיים
משם, בחיתוך חד נסענו לפרייבורג.
פרייבורג היא עיר בגרמניה, נחשבת לבירת היער השחור. רצינו לראות אותה וגם לגוון קצת את הטיול ולא להיות רק בעיירות הציוריות של חבל אלזס. בדיעבד אנחנו פחות התחברנו לעיר הזאת. לא מצאנו בה שום דבר מיוחד או יפה מעבר לשדרת קניות עצומה ועמוסה מאוד בקונים (יום שבת לקראת חג המולד). בקיצור לא עפנו על העיר הזאת.

יום ראשון: התעוררנו לבוקר מושלג ורומנטי מאוד. מראש התכנית היתה להגיע היום לעיירה ריבוביל.
ריבוביל: עיירה ימי-בניימית מקסימה ומיוחדת. בעיירה הזאת מתקיים פעמיים בשנה פסטיבל ימי ביניים. הפסטיבל מתקיים בשני סופי שבוע בדצמבר וכדאי להתעדכן באתר של העיירה באילו תאריכים בדיוק. השלג הוסיף המון לחוויה והפך את הכל ליפה יותר. בנוסף, ובזכות השלג היו קצת פחות אנשים ממה שציפינו שיהיו ביום ראשון. היה עמוס אבל סביר בהחלט. בילינו שם שלוש שעות מקסימות והיינו יכולים להישאר עוד ועוד אם השלג לא היה הופך לגשם ומרטיב אותנו לחלוטין...
בהחלט מקום קסום וחוויה שקשה לתאר במילים.

פסטיבל ימי הביניים בריבוביל

ריבוביל מושלגת

לאחר הפשרה וייבוש הבגדים יצאנו לעיירה מקסימה נוספת: קייזרסברג.
קייזרסברג: עיירה יוצאת דופן ביופיה, זכתה כבר מספר פעמים בתואר העיירה היפה ביותר, ובצדק. הגענו אליה בשעות אחר הצהרים כשהאורות החלו להידלק והאוירה החגיגית היתה בשיאה. פשוט יופי שמגיע ישירות ללב.
קייזרסברג

חיפוש מלונות בקייזרסברג
אכלנו ארוחת ערב מוקדמת (או צהרים מאוחרת, תלוי איך מסתכלים על זה) במסעדה חמודה בלב העיירה. מסעדה משפחתית ולבבית peche mignon. נהננו מאוד מקישים אלזסיים ותה חורפי עשיר בטעמים.

יום שני: בוקר גשום. טיול בסמטאות העיירות הוא לא אפשרות אם רוצים להישאר יבשים. החלטנו לנצל את הזמן לקניות שתכננו. מהקניות המשכנו לשטרסבורג.
 40 דקות נסיעה מקולמר והגענו לעיר המקסימה הזאת. התאהבנו בה ממבט ראשון. ללא ספק אחת הערים היפות שראינו בטיול הזה. רוב העניין נמצא באזור העתיק שנקרא "פטיט פרנס" והוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת. רחובות מדהימים, קתדרלה מרשימה, שווקי חג מולד מהממים. כל רחוב מקושט יותר יפה ומיוחד מקודמו. פשוט להסתובב בעיר ולהשתהות. היה לנו מאוד קשה לעזוב את העיר הזאת בלילה.

שטרסבורג

יום שלישי: הבוקר השמש זורחת ואנחנו יוצאים בדרכנו לטירת קוניגסברג. טירה מדהימה, הדרך אליה במעלה ההר מקסימה. תצפית מהממת על העמק והעיירות הנמצאות למרגלות הטירה. בדרך אליה עברנו בלא מעט עיירות מקסימות. סיבוב קצר בחלקן היה ממש כייפי.
טירת קוניסברג: הטירה עצמה פשוט מהממת. כמובן שלא כולה פתוחה לקהל אבל התצוגה ממצה מאוד והאוירה שם היתה ממש כאילו אני על הסט של "היפה והחיה". פשוט מקסים

טירת קונינסברג- החצר הפנימית

טירת קוניניגסברג- התצפית
משם ירדנו לאכול צהרים בריבוביל. אמנם היינו שם כבר, אבל בכל המולת פסטיבל ימי הביניים לא יכולנו להיכנס לאף מסעדה שם. אז הגענו ביום שלישי השקט והעיר היתה רגועה ונעימה. ישבנו במסעדה אלזסית ואכלנו את האוכל המקומי: ברווז צלוי עם כרוב כבוש ותפו"א, וגם...חלזונות, שהיו לא פחות ממעדן.

משם לריקוויאר: עיירה מקסימה. לא הסתובבנו בה הרבה, רק ברחוב הראשי, בשוק חג המולד המקסים שלה, קנינו עוגיות שהרגע יצאו מהתנור מחנות קטנטנה שהיתה יותר כמו כוך עם תנור אפיה בתוכו. הריח שם היה נהדר והטעם של העוגיות היה אלוהי. כמובן שקנינו גם הביתה אבל בבית הטעם שלהן היה הרבה פחות טעים.
ריקוויאר

הלאה, לאוברני: עיירה הרבה יותר גדולה מהקודמות בהן ביקרנו. בעיירה הזאת הייתה במשך הרבה שנים קהילה יהודית פעילה ויש שם בית כנסת מאוד מרשים (ראינו רק מבחוץ) אז הלכנו לחפש אותו, ומצאנו כמובן. העיירה עצמה מקסימה. מאוד גדולה וכדאי להקדיש כמה שעות להסתובבות ברחובותיה. יש שם גם קתדרלה מאוד מרשימה.
אוברני

בית הכנסת באוברני

יום רביעי: היום זה היום האחרון ואנחנו נפרדים מהדירה הנהדרת שלנו. זה הזמן לסיור בוקר בעיר העתיקה של קולמר, אליה לא יצא לנו להגיע כל השבוע. החלטנו לפתוח את הבוקר בפטיסרי נחמד שמצאנו בשכונה והיה ממש נעים בייתי וטעים מאוד schmitt.
באור יום העיר הזאת נראית מהממת, ונציה הקטנה מקסימה. בקיץ ניתן לשוט שם בתעלות בסירות קטנות אבל בחורף לא. הסמטאות ציוריות והכל מקסים.
קולמר

זה הזמן להתחיל להתגלגל לכיוון באדן-באדן בחזרה. נסיעה של שעה וחצי ואנחנו שוב בגרמניה. אחרי היום הראשון הרגשנו שלא מיצינו את באדן-באדן אז השארנו לה את היום האחרון במלואו. למזלנו היה יום יפה ויכולנו להסתובב בעיר המקסימה הזאת בכיף, לאכול את הנקניקיות שלא הספקנו, את המרק שלא הספקנו ביום הראשון ולספוג ממנה עוד קצת אוירה. כשהתחיל להיות קצת יותר גשום וקר הלכנו למרחצאות. באדן-באדן ידועה במרחצאות המעולות שלה. אנחנו בחרנו במרחצאות הקראקלה הנהדרות. זו היתה בחירה מצוינת. ניתן לבחור מראש לכמה זמן רוצים להגיע ולשלם בהתאם. אם חורגים בזמן משלמים תוספת. בפנים יש מלא בריכות זרמים בטמפרטורות שונות, חדרי סאונות שונות ומדהימות, חדרי שיזוף, שתי בריכות חיצוניות עם זרמים. המקום עצמו יפה מאוד, גדול, נעים ומסודר. יש שם גם קפיטריה עם אוכל ושתיה כך שאפשר בקלות להעביר במקום יום שלם בלי להרגיש. בערב יצאנו משם בתחושה שממש לא מיצינו את המקום הזה וחייבים לחזור לשם שוב.
קפה ועוגה בבית קפה סמוך ומקסים מאוד סגרו לנו את הערב באופן מושלם.
מחר בבוקר יש לנו טיסה ב 8:00 אז צריך להתחיל להיפרד...
ולומר שהיה מושלם!
באדן באדן

כמה דברים חשובים:

תכנון,ניווט וכאלו: אני נוהגת להכין לפני כל טיול מפת גוגל עם כל המקומות שמעניינים אותנו ונרצה להגיע אליהם. התכנון של היום עצמו נעשה בערב לפני או תוך כדי תנועה. בטיול מהסוג הזה קורה לא פעם שפתאום רואים עיירה מעניינת או מקום יפה שלא נמצא במפה אז עוצרים שם ונכנסים. זה הכי כיף.
את המפה הטענתי בשני המכשירים שלנו וניווטנו בכל השבוע באמצעות הוויז. אפשר לנווט גם ישירות מהגוגל מאפ אבל זה לא בעברית. בכל מקרה זה עובד רק און-ליין.

טיפ: הביאו אתכם זרוע לרכב (לטלפון) מאוד עוזר לראות את מסך הניווט כשנוסעים.

חניה: בכל העיירות שהיינו בהם היתה חניה מסודרת עם סדרנים שכיוונו את התנועה. בחלק מהמקומות החניה בתשלום אבל זה תמיד נח ולא רחוק. קשה להאמין איך אפשר לשמור על סדר כזה עם כמות כל כך גדולה של אנשים אבל זה פשוט כך.

רכב: הזמנו רכב רגיל, אבל למזלנו שידרגו לנו לרכב 4x4 מה שאיפשר לנו להגיע לטירות המושלגות בקלות רבה יותר וללא חשש. אולי כדאי בנסיעה כזאת מראש להזמין רכב שטח ולחסוך דאגות. עם כל הנסיעות שלנו במשך שבוע ללא הפסקה, תידלקנו פעם אחת בלבד ביום האחרון. יתרון הדיזל כנראה.

מסעדות: בערים הגדולות אין בעיה אבל כשמסתובבים בין העיירות הקטנות קצת קשה למצוא מסעדה ראויה. חשוב לדעת שרוב המסעדות במקומות האלו מגישות ארוחת צהרים עד השעה 14:00 ואחר כך מתחילות להגיש ארוחת ערב בסביבות 18:00, בין השעות האלו ממש קשה למצוא מסעדה פתוחה ובשעות האלו קשה למצוא מקום פנוי במסעדה. רוב המסעדות הן גם קטנות למדיי ואין בהן הרבה מקום. אנחנו השתדלנו להתעקש רק על מסעדות שמגישות אוכל אלזסי מקומי וגם שם אכלנו רק את המנות המקומיות. יצא לנו ממש טוב ולא התאכזבנו אף פעם. אני יודעת שהרבה אנשים התאכזבו מהאוכל המקומי אבל אני מאמינה שההתעקשות על מסעדות מקומיות עשה לנו את ההבדל.
בגרמניה המצב הרבה יותר טוב. בבאדן-באדן למשל קשה ליפול, יש שם מלא מסעדות פשוט מעולות.

מסקנות: שוב אני נופלת במקום הזה של הקשבה לעצות של אנשים שאמרו לי שאין מה לחפש בבאדן-באדן אז לא השארתי זמן להיות שם. בדיעבד אני מצטערת על זה והייתי שמחה להוסיף שם עוד לילה לחוות את העיר הזאת עוד קצת (כנראה לא תהיה ברירה ונחזור לשם).
ספונטניות: הכי כיף לזרום עם מה שרואים. ראיתם מקום יפה? תעצרו ותהנו ממנו. יש מלא טירות שלא נמצאות על המפה ועיירות מקסימות שהן פחות תיירותיות, לפעמים מספיק סיבוב ברכב ולפעמים כיף לצאת לסיבוב רגלי. אל תצמדו למפה!
חג המולד הוא חג ממש יפה וחודש שלם זה המון זמן לחגיגות!
תטעמו מהעוגיות הנהדרות שלהם!

1. היי! הקישור למפת גוגל שהכנת מוביל אותי לסתם מפה שממורכזת על קולמר פחות או יותר, אבל בלי שום נתונים וסימונים. האם מחקת את המפה המקורית שלך? אם לא, אשמח לשיתוף. תודה על המידע המפורט, אנחנו נוסעים לקולמר בדצמבר הקרוב. :-)