יום שני, 9 באוקטובר 2017

דרום אפריקה- הטיול של משפחת גרינברג- חלק שלישי-דרבן ונתיב הגנים

על החלקים הראשונים של הטיול תוכלו לקרוא כאן:
דרבן

הנסיעה מסוואזילנד לדרבן עברה בנעימים.
בלילה האחרון שלנו היו רוחות עזות והבנו שמזג אויר סוער בדרך. ואכן בכל הדרך ליווה אותנו גשם.
אני מזכירה לתדלק עוד באזור לומבבה. אחר כך אין תחנות דלק גם עמוק בתוך הצד הדרום אפריקאי. כחצי שעה נסיעה עד לכביר r48 שהוביל אותנו ישר למעבר הגבול נסיעה של כשעתיים וחצי. הבאתי איתנו כיכר לחם ובצדנית נוטלה, גבינת שמנת ותפוחים, כך שנישנשנו בדרך כי לא היה איפה לעצור. מעבר הגבול היה חלק ומהיר. אל תשכחו את תעודות הלידה של הילדים בכדי להיכנס לדרום אפריקה.

הנוף משתנה במהלך הדרך מספר פעמים ירוק הררי, סוואנה יבשה, בבונים הולכים לצידי הדרך, בהחלט מפעים.
לאחר כשעה וחצי בצד הדרום אפריקאי עצרנו להפסקה בתחנה מסודרת לאכול ולנוח. גם המזון המהיר שלהם טעים. האוכל פשוט מעולה פה בכל מקום ונע בין טעים לבין מעולה. לא היו לנו נפילות עד עכשיו עם האוכל. ולכן אני באופן אישי אל תחפשו מסעדות מסויימות שהמליצו לכם עליהן זה בזבוז זמן אלא אם מדובר במסעדה ייחודית. אם התפריט נראה לכם והמקום מושך אתכם תיכנסו.

בדרך לדרבן ירד מבול. הבנו שלים לא נלך היום.
בכוונה לקחתי דירה על הים בכדי לאפשר לנו לנוח כמה שיותר אך למזג האויר תוכניות אחרות.
אנחנו ישנו בעיירה קטנה מחוץ לדרבן אומהלנג'ה. יפיפה נעימה שלל מסעדות וברים חוף ים יפה. בהחלט תפאורה מצויינת לחופשה. מאחר והגענו והיה ממש קר חיפשנו לקנות לאוריה פליז, מצאנו ברשת pic&pay זו רשת של סופר מרקטים, חנויות למכירת אלכוהול וכנראה גם בגדים...
היינו רעבים, נכנסנו למסעדה. הבנים הזמינו מיקס בשר של סטייק, נקנקיית בקר וצלעות טלה, אוריה ורועי המינו סטייק ואני המבורגר ארגטינאי. שתיה x2לכלנו עלה לנו כ 215 ש"ח.
חזרנו לדירה. האמת היה מוזר להירדם לרעש הגלים, אבל העייפות הכריעה את כולנו.
למחרת קמנו לבוקר שימשי ויפיפה כמעט בהזמנה. מאחר והחלטנו שזהו יום שלוקחים אותו בנחת ולא עשינו תוכניות מיוחדות לא מיהרנו. ליאון יצא עם הבנים לחפש פוקימונים בשפת הים. האוירה מהממת

בשלב מסויים נעשינו רעבים. התלבשנו ויצאנו לכיוון העיר דרבן. אין הרבה מה לעשות בה , יצאנו לכיוון הטיילת אכלנו שם ארוחת בוקר בwimpy וטיילנו לנו בשמש. בסביבות השעה 13:00 היינו כולנו עייפים אז החלטנו לחזור לוילה למנוחת צהרים. רועי שהיה עוד בשיא האנרגיות הלך לשחות בים עם ליאון ואחרי שעה חזרו גם למנוחה.
אחה"צ קמצו ויצאנו לקניון באזור לשוטטות וארוחת ערב. מחר צריך לקום מוקדם יש לנו טיסה ב 7:45

נייזנה

טוב אנחנו כבר ממש עייפים וכל יום אנחנו מבטיחים לעצמינו שאת היום הזה ניקח בנחת. אבל בדרום אפריקה הימים מתחילים מוקדם ומסתימים מוקדם כי שמחשיך כולם מסתגרים בבתים כי חושך מוחלט בחוץ אין תאורת רחוב, אז צריך לנצל את שעות האור.

היום נהיה בנייזנה. התחלנו את הבוקר בנמל באוירה שיקית וכיפית, אכלנו ארוחת בוקר טעימה, ועשינו קניות של מזכרות, למרות שנראה שהחניות יוקרתיות המחירים זהים למחירים שהיו בדוכנים באזור דרך הפנורמה ואף לעיתים יותר זולים ולכן אל תחששו לקנות מזכרות בחנויות בנתיב הגנים, יש דברים ממש יפים ומיוחדים. בכלל העיצוב הדרום אפריקאי מהמם.

משם רועי רצה ללכת לעשות סקי חולות. יאללה, הלכה המנוחה. בכדי להגיע לדיונה הולכים כ 500 מטר על החוף. זה קשה!!!
ואז שעתים עולים בדיונה וגולשים, זה קשה. כיף מאוד אבל קשה.
ואז שממש עייפים וגם רעבים אז צריך לחזור חזרה. היה רוח והיה קר, עינוי.
החלטנו ללכת להתקלח כי כולנו היינו מלאים בחול, קנינו נישנושים להרגיע את הבטן ונסענו לוילה.
לארוחת ערב אכלנו במסעדת on the daek/ אכלנו כולנו מרק, הזמנו עם מנות דגים סטייק לתומר, פסטה לאוריה שמיה כמובן כפולה 1200 ראנד שזה כ 300 ש"ח.
פגשנו שם עוד שתי משפחות של ישראלים, הילדים התחברו מייד, ובילינו שם את הערב עד שגרשו אותנו ב 9:30. בחוץ שמרה לנו מישהי על הרכב. היה ערב קר מאוד תומר והלב הרחב שלו התעקש לתת לה 20 ראנד שזה כ5 ש"ח ולא 4-5 ראנד כפי שנהוג.
זה המקום של גלישת החולות

דרום אפריקה כולה מלאה בניגודים ,ניגודים בנוף רגע ירוק ואז הררי, רגע ים ואז מדבר, הרים ושדות נופים פראיים. אבל הניגוד הגדול זה הניגוד האנושי שכונות הפאר של הלבנים מול שכונות העוני של השחורים, המראות לא פשוטים להכלה.

לילה טוב, מחר בבוקר מתחילים לנוע לכיוון קייפטאון, ישנים שני לילות במוסול ביי

נתיב הגנים

קמנו הבוקר מוקדם. ב5:30 כבר צריך להיות בחוץ לקחנו טיסה מוקדמת על מנת לנצל את היום.
הטיסה של בריטיס אירוויז יצאה מנמל התעופה קינג שאקה.  היעילות בשדה הפתיעה אותנו לטובה. מייד קיבלו אותנו בעמדת החזרת הרכבים. משם 5 דקות הליכה לטרמינל.
גם בדלפקי חברת התעופה מייד קיבלו אותנו. הפקדנו את המזוודות בידוק ביטחוני קצר וזהו, אנחנו כבר אוכלים ארוחת בוקר מוקדמת.
טיסה של שעה שבה קיבלנו קפה מיץ וכריך. נחתנו ב 8:45 בפורט אליזבת. זהו נמל תעופה קטן, הולכים ברגל מהמטוס לטרמינל. עד שהגענו כבר חיכו לנו המזוודות. 20 מטר הליכה ואנחנו בדלפקי חברות השכרת הרכב. גם שם יעילות נהדרת. קיבלנו את הרכב שהזנו טויוטה fotyoner 14 יום 700 אירו כולל כל הביטוחים כולל ביטוח שמשות ופנצ'ר.
חצי שעה מרגע הנחיתה ואנחנו מחוץ לשדה בדרך לג'פריס ביי. יצא לנו יום קר ומלא ברוחות
חנויות האאוטלט בג'פריס לא הלהיבו את המתבגרים שלי באופן דיי מפתיע. אכלנו שם ארוחת בוקר והמשכנו בדרך. הלילה אנחנו ישנים בציציקצה בtistiskkama vilige inn מהמם. מלון קולנאלי אפקיאי עם חדרים נקיים גדולים ומיוחדים כל הכפר עצמו יפיפה, וגולת הכותרת סדין חשמלי בכל מיטה, קנו אותי.
הילדים רצו קצת אקשן, יאלה יוצאים לדרך. ליאון התקשר לאומגות מעל המפלים, אמרו שנבוא. 10 דקות נסיעה עלות של 350 ראנד לילד כ90 ש"ח והילדים כבר בדרך למסלול אומגות מעל המפלים. מאחר והם עשות כבר כמה פעמים אומגות בתיאלנד חיפשנו את מה שהם פחות מכירים.
50 דקות של סיבוב מהנה ביותר. הם חזרו מרוצים. מוכנים לדבר הבא, אפילו לא רוצים לעצור לאכול.
ליאון סגר לנו ל 16:00 טיול סאגווי בציציקמה. סיור של שעה בתוך היער לאחר הדרכה ותרגול קצר. מדריך חמוד בשם מדום ועלות של 250 ראנד לאדם שם כ60 ש"ח.
עד שחזרנו מהסיבוב כבר היה לקראת 18:00 מתחיל להחשיך והרעב גדול. אין הרבה אפשרויות לאוכל באזור בשעה כזו. אנחנו הלכנו לאכול בפאב שבתוך המלון שלנו. בחירה מצויינת. האוירה מיוחדת ואוטנטית, הדליקו לכבודינו את האח, והאוכל היה טעים במיוחד. הזמנו סטיק יען (שתומר אוהב במיוחד) סטיק בקר לליאון, אוריה רועי ואני הזמנו המבורגר כפול גם הוא טעים במיוחד ולכולם מרק ירקות ושתיה כפולה (עד שמגיע האוכל כבר צמאים שוב..) החשבון יצא 850 ראנד כ220 ש"ח. האוכל היה טעים והאוירה נעימה, עכשיו לחדר חושך וקר בחוץ.

ממשיכים היום לפלטנברג ביי סגרנו שם 3 לילות בוילה באנקר, וילה מהממת מאובזרת מפנקת ונוחה. יאן המארח היה לבבי ומקסים ואף קנה מצרכים שחיכו לנו במקרר שהגענו, מכונת הכביסה עם המייבש התחילה לעבוד מייד לעשות את הכביסות שהצטברו. אחד היתרונות בלינה בוילה ולא במלון היא היכולת לכבס בקלות ולא לצבור בגדים מלוכלכים.

אבל לפני זה יום שלום עוד לפנינו. סגרנו מראש שייט בקיאקים ומזרני ליילו. סגרנו ל 11:00 ותכננו לעשות אחר כך את המסלול של הגשרים התלויים, אך טעות בניווט הביאה לכך שהגענו באיחור והצטרפנו לקבוצה של 12:00. המסלול לא קל ואף מאתגר! אומנם רכשנו חליפות אבל קר. הידיים קפאו. כך או כך עברו להם 3 שעות. עלות האטרקציה לא זולה 770 ש"ח+ הכניסה לשמורה 40ש"ח+השכרת החליפות עוד 150 ש"ח.
סיימנו קפואים ורעבים אש. החלפנו בגדים ורצנו למסעדה של הפארק שהייתה ממש קרובה. היא נראתה דיי מאכזב אבל לא היה לנו אכפת אנחנו רעבים.
אבל בדרום אפריקה האוכל מעולה וגם פה לא התאכזבנו, מנת הדג שלי ושל לאון הייתה נהדרת הסלט היה טרי וההמבורגר של הילדים עסיסי. כולל שתיה כפולה כמובן יצאנו ב 175ש"ח
שבעים וקפואים יצאנו לכיוון פלטנברג.

על הוילה סיפרתי כבר רק אסגור היום בביקור בסופר, קנינו עצים לאח, פסטה ורוטב בצנצנת. הערב נאכל ארוחה פשוטה בוילה באוירה משפחתית.

קמנו לבוקר מהמם, שמשי ונעים לא חם אבל גם לא קר אין רוח חזקה ואין עננים.
שבת היום, רצינו לקחת את היום בנחת.
התיכנון- שוק שבת שנמצא בין פלטנברג לנייזנה שפתוח 8:00-12:00 , אכלנו שם ארוחת בוקר כפית באוירה נעימה, תומר אכל המבורגר יען, אוריה המבורגר בקר, אני אכלתי שתי חתיכות פאי תרד וגבינה ואחת של פאי ירקות טעיםםם וחתיכת עוגה של גבינה לימונית, כמובן שתיה לכולם עלה לנו50 ש"ח כל הפינוקים. שוטטנו קצת והמשך בדרך לשמורת רוברג לראות את כלבי הים. בדרך החלטנו לעצור בחווה לשימור וטיפול בפילים. היה סיור מעניין שבו הסבירו על הטיפול בפילים יתומים ופצועים ועל אופן החזרתם לטבע בשמורות הפרטיות או בקרוגר.
עלות הכניסה לשמורת הפילים היא 290 ראנד למבוגר כ70ש"ח
סטודנט (שני המתבגרים שלנו) 260 ראנד כ60 ש"ח
ורועי תעריף ילד 160ראנד 40 ש:ח
עלות דלי עם אוכל 50 ראנד 12 ש"ח

שמורת רוברג
תשלום הכניסה הוא במזומן בלבד. לכל המשפחה שלנו 160 ראנד 60 ש"ח.
מקבלים מפה עם ציור של המסלולים.
המסלולים לא קלים!!
קחו איתכם מיים
לדעתי לא מתאים לילדים צעירים, גם במסלול הקצר יש חלק של טיפוס לא פשוט על סלעים.
אבל הנוף מרהיב אין מילים ושום תמונה לא תוכל להכיל את היופי הזה.
סיימנו מותשים לקראת השעה 17:30. החלטנו ללכת להתקלח ואז לצאת לאכול. רצינו דגים והמליצו לנו על מסעדת the fat fish/זו הפעם הראשונה שבה התאכזבתי מאוכל בדרום אפריקה. לקח להם יותר זמן מהרגיל להביא אות (שעה עגול) הדג היה יבש וממש לא טעים.