יום שני, 11 ביוני 2018

איפה זה ריגה?

ריגה (לטביה)

אני רוצה לספר לכם על מקום מקסים וכייפי במיוחד:
ריגה היא יעד מקסים ואפילו מפתיע שרוב הישראלים עדיין לא גילו. 


בית הראשים השחורים. ריגה


ריגה היא בירת לטביה ושוכנת לחופי הים הבלטי. במשך שנים רבות לטביה הייתה חלק מברית המועצות וההזנחה שאפיינה את המדינות הללו עדיין ניכרת לעין פה ושם. אך לא באזורים התיירותיים, הם כבר משופצים לחלוטין ומאוד מזמינים. יש בעיר הזאת אוירה נינוחה ואיטית, כאילו קוראים לך לקחת נשימה ולהוריד את הקצב. בדיוק מה שצריך בחופש.

טיסות: ניתן להגיע לריגה מישראל עם שתי חברות בשלב הזה: וויז אייר (חברת לואו קוסט) או air baltic (החברה הלאומית הלטבית). אנחנו בחרנו לטוס עם אייר בלטיק. חברה מצוינת, מטוסים מצוחצחים ומרווחים, דייקנים ביותר ומאוד נעימים. מחירי הטיסות סבירים ביותר.

לינה: יש בעיר הרבה מאוד מלונות וגם דירות בכל טווחי המחירים. אנחנו נסענו בהרכב כזה שהעדפנו דירה ומצאנו אחת במחיר מגוחך מחוץ למרכז העיר. בדיעבד היינו בוחרות דירה קצת יותר יקרה אך יותר מרכזית.
המלצות על מלונות (חלקם הומלצו לי על ידי מכרים שהיו וחלקם רק נכנסתי לראות) תוכלו לקבל כאן.




התניידות בעיר: אנחנו לא התרשמנו מהתחבורה הציבורית בעיר. היא טיפה מסורבלת ולא מגיעה לכל מקום. אם רוצים לצאת מחוץ לעיר אז כדאי להשתמש בה, בתוך העיר התניידנו רק במוניות. הורדנו אפליקצית מוניות של taxify וכך יכולנו להזמין מונית מכל מקום שהיינו בו. המחירים הם בערך מחצית ממונית רגילה.ואפילו, אם תורידו את האפליקציה דרך הקישור הזה תוכלו לקבל את הנסיעה הראשונה שלכם בחינם:
taxify.

אינטרנט וסים: בריגה יש wifi חינמי וחזק כמעט בכל מקום. אז אם אין לכם איזה צורך באינטרנט שוטף אפשר לחלוטין להסתפק בזה. אני משתמשת באפליקציות לניווט ולכן צריכה אינטרנט שוטף, לכן רכשתי כרטיס סים. את הכרטיס רכשתי עוד בשדה התעופה, מה שאיפשר לי להזמין לנו מונית taxify מהשדה (שימו לב המוניות מגיעות לקומת הטיסות היוצאות!) ולחסוך הרבה כסף. כרטיס של 5 ג'יגה עלה לי 5 אירו ולא צרכתי אפילו מחצית ממנו בחמישה ימים מלאים בעיר.

מטבע: ריגה היא חלק מהאיחוד האירופי והמטבע שלה הוא אירו.

מזג אויר: ריגה היא צפונית מאוד ושוכנת, כאמור, לחופי הים הבלטי, לא רחוקה משוודיה(יחסית). החורפים בה קשים מאוד וארוכים. אנחנו נסענו בחודש יוני. בזמן הזה הימים ארוכים מאוד וכמעט שאין לילה (שקיעה ב 23:00 בלילה וזריחה ב 4:30 בבוקר) וגם מזג האויר נוח ברוב הזמן. לנו היו ימים חמימים ממש ויום אחד קריר ואפילו קצת גשום. באוקטובר כבר קר ממש. בחורף הטמפרטורות מגיעות גם ל 20-. לדעתי מומלץ לכוון את הנסיעה לטווח החודשים מאי-ספטמבר ובכל מקרה שווה להתעדכן במזג האויר באתר המעולה accuweather.

אז מה עושים בריגה?
בעיר העתיקה


האמת שיש המון מה לעשות ולראות וכשממצים את העיר יש גם מקומות מחוץ לה ששווה להקדיש להם זמן.

העיר העתיקה: האיזור העתיק של ריגה לא גדול. עיר עתיקה בינונית ושמורה מאוד. מאוד כיף סתם להסתובב ברחובות ולהנות מהסימטאות המקסימות עם הבניינים המהממים. מלא בתי קפה ומסעדות מקסימים ומלאי אופי. בסוף אעשה רשימה של המקומות שאהבנו ביותר עם פירוט והסברים עליהם. בעיר העתיקה יש כמה מוקדים מרתקים: 
בית הראשים השחורים- מבנה משוחזר ועוצר נשימה שמומלץ מאוד להיכנס פנימה לתערוכה והתצוגה בו (שעה-שעה וחצי בערך)

כנסיית סינט פיטר- מקסימה מאוד מבחוץ, גם מבפנים. בימי שבת לפעמים יש שם קונצרטים נהדרים.
כנסית סיינט פיטר

מגדל אבק השריפה- מבנה מקסים ובפנים מוזיאון מלחמות. אנחנו ויתרנו כי מלחמות יש לנו מספיק בבית ולא הרגשנו צורך בעוד כאלו בחופשה שלנו.
מגדל אבק השריפה

שתי כיכרות מרכזיות בעיר העתיקה, בכל אחת מלא מסעדות ובתי קפה והכל שוקק חיים ויפה ופותח את הלב.
יש רכבת נחמדה שעושה סיבוב של חצי שעה בסימטאות העיר העתיקה אז אפשר גם לעלות עליה (בתשלום. לא זול) אם קשה לכם ללכת.
בקצה העיר העתיקה יש קניון נחמד עם כמה חנויות וסופרמרקט (rimi). ארחיב בהמשך בנושא הקניות.

רובע ארט נובו- איזור מקסים נוסף הוא רובע הארט נובו. בניינים מקסימים, כל אחד שונה ויפה יותר מקודמו. הריכוז הגדול נמצא ברחוב אלברט, שם גם שוכן מוזיאון הארט נובו. כתובת המוזיאון היא רחוב אלברט 12 אבל הכניסה אליו היא מסביב ברחוב השני(המוזיאון נמצא במבנה פינתי). מאחר והמוזיאון ממוקם בבניין המשמש גם למשרדים צריך לצלצל בפעמון בכדי להיכנס. אני ממליצה לפני שנכנסים למוזיאון, כשאתם כבר בחדר המדרגות, תעלו למעלה. זה חדר מדרגות מהמהם! המוזיאון עצמו נחמד אבל לא מדהים.
ממש מול המוזיאון יש בית קפה מתוק שבמתוקים. מעוצב מהמם. קטן ואינטימי. לא רוצה להרוס לכם את ההנאה וההפתעה. ממליצה להזמין כל מיני סוגי שתיה שונים כי כל אחד מגיע בצורה יותר מפתיעה ומיוחדת מהשניה (תזמינו אספרסו)
גרם המדרגות במוזיאון הארט נובו
אני ממליצה לא להתעצל ופשוט לטייל בכל הרחובות סביב האיזור הזה. יש שם בתים משגעים, חלקם בתי עץ עתיקים שעדיין לא שופצו. ככל שמתרחקים מהמרכז פוגשים יותר בתים שעדיין לא שופצו.

רובע קלנסימה- מהצד השני של הנהר יש שכונה נחמדה בה תמצאו בתי עץ מהמאה ה19. השכונה נמצאת בימים אלו בתהליך שיפוץ ושיחזור על ידי קבוצת תושבים שלקחו על עצמם את הפרויקט ולכן זה לוקח זמן. במקום מתקיימים מלא אירועים, שווקים ססגוניים, קונצרטים והופעות. עצה שלי, שלבו את הביקור שם באחד האירועים. תבדקו כאן מה קורה שם בימים שאתם בעיר ותכוונו לזמן הזה. אנחנו הגענו ביום שבת לשוק היוצרים המקסים. שוק קטן ומקסים.


אופרה:  שווה ללכת לאופרה (או לבלט) בעיקר בשביל האווירה. אנחנו מצאנו מופע אופרה שהתקיים בימים שהיינו בעיר, התלבשנו יפה והגענו לערב מדהים באופרה. מחירי הכרטיסים מגוחכים (אנחנו קנינו מראש כרטיסים ב 10 אירו לישיבה בקומה השניה בתא מגניב). ממש כיף. תתעדכנו כאן מה קורה בימים שאתם בעיר.


המוזיאון האתנולוגי הפתוח- קצת מחוץ לעיר נמצא המוזיאון האתנולוגי הפתוח. למעשה מדובר בפיסת יער עצומה שבה פזורים בתים עתיקים, חלקם משוחזרים וחלקם ממש אותנטיים המתארים את החיים בלטביה לפני מאות שנים. פשוט משוטטים ביער ומגיעים לביקתה. יש שם גם בית קפה קסום בלב היער. מקסים ביותר. ביום שאנחנו היינו היה שם אירוע מטורף של שוק אומנים ויוצרים שמגיעים מכל רחבי לטביה. זה מתקיים יומיים בשנה וכולל מלא הופעות פולקלור של ילדים ומבוגרים ואינסוף דוכנים מקסימים (וטעימים). חוויה מקסימה ומטורפת שקשה להעביר בתמונות. יש שם אירועים לא מעט, שווה לבדוק כאן.


השוק המקורה- השוק המרכזי של ריגה, המקום בו המקומיים עושים את הקניות שלהם. נמצא קרוב מאוד לתחנת הרכבת המרכזית. במבנה המקורה יש המון דוכנים של בשר, דגים וכל מה שלא תרצו. בחוץ פירות וירקות וגם בגדים. יש שם הכל במחירים נמוכים. אם אתם רוצים חוויה מקומית זה המקום עבורכם.




הספריה הלאומית של ריגה- יש סיורים מענינים. לא הלכנו למרות ההמלצות שקיבלנו. יש שם גם תצפית. אם יש לכם זמן ונשמע לכם מעניין שווה לנסות. אנחנו כאמור ויתרנו. נמצא מעבר לנהר.

ארמון המדע- תצפית יפה על העיר העתיקה ועל העיר בכלל

גטו ריגה ומוזיאון השואה- אזור גטו ריגה הוסב להיות מעין מוזיאון פתוח ויש בו מגוון תצוגות והסברים על שואת יהודי ריגה ולטביה. אנחנו פחות היינו בעניין של אתרי שואה וויתרנו עליו. בכל מקרה הוא נמצא מרחק הליכה מהשוק המקורה. כאן תמצאו פרטים על המקום כולל כתובת.

יש עוד מלא מוזיאונים ופעילויות בעיר. הכי כדאי להיכנס לאתר המעולה הזה ולקרוא קצת על העיר, מה יש לעשות בה ומה קורה בה בימים שתהיו: ריגה.

פארקים- העיר מלאה בפארקים מקסמים ופסטורלים. יש בהם מסעדות ובתי קפה נעימים ויפים, סירות בהן ניתן לשוט בנהר או סתם להסתובב ולהנות מאווירה נינוחה באמצע העיר. בכלל העיר הזאת כל כך נינוחה שזה מדהים. אולי בזכות הפארקים הרבים שנמצאים בה.


מחוץ לעיר
 מאחר וריגה היא עיר קטנה ונחמדה שניתן למצות את הביקור בה בשלושה ימים אפילו אני ממליצה לצאת לפחות ליום אחד מחוץ לעיר. יש לא מעט אפשרויות, כולן במרחק של עד שעה נסיעה ומאוד שונות:

יורמלה- עיר נופש לחוף הים הבלטי. העיר מספקת תחושת חופש אמיתי, בתי יוקרה, מסעדות וחופים. שווה להגיע לשם אם אתם באים בחודשי הקיץ

סיגולדה- עיירה עתיקה מאוד היושבת בלב יער. שווה לשלב את הביקור בה עם הטירה הסמוכה ועם צסיס העיר הימי-בניימית המהממת. ניתן להגיע לשם בתחבורה ציבורית היוצאת מהתחנה המרכזית או ברכב (ניתן לשכור רכב גם ליום אחד). לנו היה בלאגן עם הרכב שהזמנו אז אחרי שעתיים שרדפנו אחרי סוכנות השכרת הרכב ויתרנו בצער על הנסיעה שלם ונשמור את זה לפעם הבאה.

ספא- קיבלנו המלצות על ספא. אמרו לנו שיש מלא מקומות בעיר ושהם מאוד זולים. לא מצאנו כאלו וגם היה כל כך יפה בחוץ שהיה לנו קצת חבל לבזבז יום על ספא. אם אתם מגיעים ומזג האוויר לא טוב שווה לחפש אחד. יש גם באתר הרשמי. כאן.

קניות
ריגה לא זולה. המסעדות סבירות וחלקן אפילו זולות אבל בחנויות המחירים לא זולים. ברשתות אפשר למצוא מציאות בהתאם לסיילים במידה ויש ברשתות הבינלאומיות. התוצרת המקומית, הדברים הייחודיים שלהם מאוד יקרים: הבגדים המקומיים, היצירות שהם עושים מקש ועץ. דברים מקסימים אבל יקר.
רשתות הפארם זולות. הרשת הגדולה ביותר נקראת drogas והיא למעשה ה"רוסמן" המקומית. תוכלו למצוא שם איפור, קרמים, סבונים ועוד במחירים מאוד זולים.
גם הקניות בסופרמרקט זולות. יש רשת בשם rimi ותמצאו סניפים שלה פזורים ברחבי העיר. כמובן, ככל שתתרחקו ממרכז העיר המחירים בסופר ירדו. יש סניף גדול למדיי בקניון הצמוד לתחנת הרכבת המרכזית ואחד בקניון שבעיר העתיקה. שניהם סבבה.

הבלזם, האלכוהול המקומי, העשוי מכל מיני עשבים, מרגישים כמו פתיחת סתימות כששותים אותו. קצת כמו תרופה. שווה להביא הביתה בקבוק אחד, נראה לי שבחורף יהיה יעיל לצינון וכאלה. העיר מלאה בחנויות אלכוהול שמוכרות בעיקר את הבלזם אבל גם משקאות אלכוהוליים נוספים. המחירים די דומים בכל המקומות. בסופר טיפה זול יותר אבל לא משמעותי.
החזרי מס- ניתן לקבל בחלק מהחנויות החזרי מס על רכישות של מעל 45 אירו בקניה אחת. בעיקר בחנויות בגדים. אם הגעתם לסכום המינימלי חשוב לבקש מהמוכרים שימלאו לכם את טופס של גלובל בלו. שימו לב שבמקרים כאלו הם סוגרים עם דבק את שקית הקניות ולא תוכלו לפתוח אותן עד אחרי הבידוק בשדה התעופה. כשמגיעים לשדה צריך להחתים את הקבלות (כשנכנסים ללכת ימינה עד הסוף, המשרד שלהם נמצא בצד ימין ליד המסעדה). יכול להיות שיבקשו מכם לראות את הקניות. מאיתנו לא ביקשו. מניחה שזה תלוי באדם ולא כדאי לקחת סיכון.
את הכסף מקבלים בדלפק של גלובל בלו ליד השערים לטיסה. הם מאוד קפדנים אז תמלאו את הטופס בצורה מסודרת ונכונה.

ניווט- אני תמיד מכינה מפת גוגל לפני הנסיעה. אני מכניסה אליה את כל מה שמעניין אותי כולל המלון או הדירה וכך הרבה יותר קל לי להסתדר בעיר בזמן הטיול. לפעמים אני מעדיפה לעשות את הניווט דרך המפה המעולה של אייפון אבל תמיד יש לי את כל הכתובות מוכנות במפת גוגל. זו המפה שאני הכנתי. תוכלו להשתמש בה. אם תרצו להכין מפה משלכם תוכלו ללמוד איך עושים את זה כאן.

מסעדות ובתי קפה- באופן כללי כל מקום שנכנסנו אליו היה מקסים, מיוחד וטעים. יש בריגה המון מסעדות ובתי קפה יפים ומיוחדים. בעיר העתיקה תוכלו למצוא את black magic, מקום מיוחד המגיש קוקטלים על בסיס הבלזם המקומי וגם שוקולדים מעולים באוירה מיוחדת מאוד.  את הeasy beer בר-מסעדה בו מקבלים כרטיס מגנטי וכוס וכל אחד יכול למזוג לעצמו בירה מ 20 הברזים שיש במקום. משלמים על מה ששתיתם. אפשר לטעום מכולם ולבחור. קונספט מדליק והבירות מאוד מיוחדות:
easy beer



אכלנו במסעדות ממש טעימות בעיר העתיקה.  יש בית קפה מאוד מפורסם בשם parunasim. הוא מפורסם בזה שקשה למצוא אותו למרבה הפלא. החלטנו שאם כולם ממליצים עליו ננסה ללכת לשם, ובאמת חיפשנו חיפשנו ובסוף מצאנו. המקום באמת יפה, אבל לא יותר ממקומות אחרים שהיינו בו. הוא הרבה יותר יקר והעוגות בו סבירות אך לא טעימות במיוחד. אם מתחשק לכם לשחק משחק מחבואים ולאתגר את עצמכם בחיפוש זה בהחלט נחמד, מעבר לזה אל תתאמצו:
זה השלט. שם המקוםparunasim


אם אתם מחפשים עוגות טעימות ויפות אני ממליצה דווקא על bake berry שנמצאת גם היא בעיר העתיקה. מקום ממש חביב וטעים. אם יש יום נעים שבו בחצר הפנימים החביבה שלהם.

ברובע הארט נובו יש בית קפה מסעדה שכבר כתבתי עליו. הוא נקרא rasols והוא קטן ומשגע! אל תפספסו אותו כשאתם באזור:
rasols cafe מבחוץ. בפנים יותר יפה

בתוך העיר העתיקה,לא רחוק מכיכר הדום יש מסעדה ימי בניימית מדליקה ביותר! לא תוכלו לפספס אותה כי הרחוב מקושט בדגלים ובדרך כלל גם עומד שם שחקן לבוש בבגדי אבירים. המסעדה עצמה נמצאת למטה במרתף אמיתי! יורדים במדרגות בחושך ומגיעים לרחבת המסעדה. הכל מואר רק בנרות והאוירה מאוד ימי בניימית. לא אכלנו שם אבל האווירה מדליקה ממש, אז נראה לי שכדאי לנסות אותה. rozengrals.



skyline bar- על הגג של מלון רדיסון בלו מספק תצפית מקסימה על העיר העתיקה והעיר בכלל. אומרים שיש שם אוירה מדליקה וצעירה. אנחנו לא הספקנו להגיע לשם אבל הוא מאוד מומלץ אז תבדקו אותו אם יש לכם זמן ותדווחו.

יש עוד מלא מקומות מגניבים. תנסו אותם. אנחנו כמעט לא נפלנו.

לסיכום, ריגה היא עיר מהממת עם המון פוטנציאל. עדיין ניכרות לעין השנים הרבות של ההזנחה, מצד שני היא מלאה פארקים מקסימים ומבנים עוצרי נשימה, מוזאונים בלי סוף, מסעדות ובתי קפה מיוחדים במינם ואנשים מאוד נחמדים שמאוד רוצים לעזור.

סעו לשם, בטוחה שלא תצטערו!
יש שאלות? תשאלו, אני עונה.







4 תגובות:

  1. נהניתי לקרוא את הכתבה. מפורטת וכתובה בצורה נכונה, מאוד מזמינה וכייפית.תודה!

    השבמחק
  2. Casino Review | JT Hub
    It is 인천광역 출장마사지 in a very 경상남도 출장샵 safe and safe place 원주 출장마사지 to play! Casino bonuses. 진주 출장마사지 Welcome Bonus: 100% up to €1000. 서귀포 출장마사지 Welcome Bonus: €300.

    השבמחק