יום שני, 11 ביוני 2018

איפה זה ריגה?

ריגה (לטביה)

אני רוצה לספר לכם על מקום מקסים וכייפי במיוחד:
ריגה היא יעד מקסים ואפילו מפתיע שרוב הישראלים עדיין לא גילו.

בית הראשים השחורים. ריגה

ריגה היא בירת לטביה ושוכנת לחופי הים הבלטי. במשך שנים רבות לטביה הייתה חלק מברית המועצות וההזנחה שאפיינה את המדינות הללו עדיין ניכרת לעין פה ושם. אך לא באזורים התיירותיים, הם כבר משופצים לחלוטין ומאוד מזמינים. יש בעיר הזאת אוירה נינוחה ואיטית, כאילו קוראים לך לקחת נשימה ולהוריד את הקצב. בדיוק מה שצריך בחופש.

טיסות: ניתן להגיע לריגה מישראל עם שתי חברות בשלב הזה: וויז אייר (חברת לואו קוסט) או air baltic (החברה הלאומית הלטבית). אנחנו בחרנו לטוס עם אייר בלטיק. חברה מצוינת, מטוסים מצוחצחים ומרווחים, דייקנים ביותר ומאוד נעימים. מחירי הטיסות סבירים ביותר.

לינה: יש בעיר הרבה מאוד מלונות וגם דירות בכל טווחי המחירים. אנחנו נסענו בהרכב כזה שהעדפנו דירה ומצאנו אחת במחיר מגוחך מחוץ למרכז העיר. בדיעבד היינו בוחרות דירה קצת יותר יקרה אך יותר מרכזית.
המלצות על מלונות (חלקם הומלצו לי על ידי מכרים שהיו וחלקם רק נכנסתי לראות) תוכלו לקבל כאן.

התניידות בעיר: אנחנו לא התרשמנו מהתחבורה הציבורית בעיר. היא טיפה מסורבלת ולא מגיעה לכל מקום. אם רוצים לצאת מחוץ לעיר אז כדאי להשתמש בה, בתוך העיר התניידנו רק במוניות. הורדנו אפליקצית מוניות של taxify וכך יכולנו להזמין מונית מכל מקום שהיינו בו. המחירים הם בערך מחצית ממונית רגילה.ואפילו, אם תורידו את האפליקציה דרך הקישור הזה תוכלו לקבל את הנסיעה הראשונה שלכם בחינם:
taxify.

אינטרנט וסים: בריגה יש wifi חינמי וחזק כמעט בכל מקום. אז אם אין לכם איזה צורך באינטרנט שוטף אפשר לחלוטין להסתפק בזה. אני משתמשת באפליקציות לניווט ולכן צריכה אינטרנט שוטף, לכן רכשתי כרטיס סים. את הכרטיס רכשתי עוד בשדה התעופה, מה שאיפשר לי להזמין לנו מונית taxify מהשדה (שימו לב המוניות מגיעות לקומת הטיסות היוצאות!) ולחסוך הרבה כסף. כרטיס של 5 ג'יגה עלה לי 5 אירו ולא צרכתי אפילו מחצית ממנו בחמישה ימים מלאים בעיר.

מטבע: ריגה היא חלק מהאיחוד האירופי והמטבע שלה הוא אירו.

מזג אויר: ריגה היא צפונית מאוד ושוכנת, כאמור, לחופי הים הבלטי, לא רחוקה משוודיה(יחסית). החורפים בה קשים מאוד וארוכים. אנחנו נסענו בחודש יוני. בזמן הזה הימים ארוכים מאוד וכמעט שאין לילה (שקיעה ב 23:00 בלילה וזריחה ב 4:30 בבוקר) וגם מזג האויר נוח ברוב הזמן. לנו היו ימים חמימים ממש ויום אחד קריר ואפילו קצת גשום. באוקטובר כבר קר ממש. בחורף הטמפרטורות מגיעות גם ל 20-. לדעתי מומלץ לכוון את הנסיעה לטווח החודשים מאי-ספטמבר ובכל מקרה שווה להתעדכן במזג האויר באתר המעולה accuweather.

אז מה עושים בריגה?
בעיר העתיקה

האמת שיש המון מה לעשות ולראות וכשממצים את העיר יש גם מקומות מחוץ לה ששווה להקדיש להם זמן.

העיר העתיקה: האיזור העתיק של ריגה לא גדול. עיר עתיקה בינונית ושמורה מאוד. מאוד כיף סתם להסתובב ברחובות ולהנות מהסימטאות המקסימות עם הבניינים המהממים. מלא בתי קפה ומסעדות מקסימים ומלאי אופי. בסוף אעשה רשימה של המקומות שאהבנו ביותר עם פירוט והסברים עליהם. בעיר העתיקה יש כמה מוקדים מרתקים:
בית הראשים השחורים- מבנה משוחזר ועוצר נשימה שמומלץ מאוד להיכנס פנימה לתערוכה והתצוגה בו (שעה-שעה וחצי בערך)

כנסיית סינט פיטר- מקסימה מאוד מבחוץ, גם מבפנים. בימי שבת לפעמים יש שם קונצרטים נהדרים.
כנסית סיינט פיטר

מגדל אבק השריפה- מבנה מקסים ובפנים מוזיאון מלחמות. אנחנו ויתרנו כי מלחמות יש לנו מספיק בבית ולא הרגשנו צורך בעוד כאלו בחופשה שלנו.
מגדל אבק השריפה

שתי כיכרות מרכזיות בעיר העתיקה, בכל אחת מלא מסעדות ובתי קפה והכל שוקק חיים ויפה ופותח את הלב.
יש רכבת נחמדה שעושה סיבוב של חצי שעה בסימטאות העיר העתיקה אז אפשר גם לעלות עליה (בתשלום. לא זול) אם קשה לכם ללכת.
בקצה העיר העתיקה יש קניון נחמד עם כמה חנויות וסופרמרקט (rimi). ארחיב בהמשך בנושא הקניות.

רובע ארט נובו- איזור מקסים נוסף הוא רובע הארט נובו. בניינים מקסימים, כל אחד שונה ויפה יותר מקודמו. הריכוז הגדול נמצא ברחוב אלברט, שם גם שוכן מוזיאון הארט נובו. כתובת המוזיאון היא רחוב אלברט 12 אבל הכניסה אליו היא מסביב ברחוב השני(המוזיאון נמצא במבנה פינתי). מאחר והמוזיאון ממוקם בבניין המשמש גם למשרדים צריך לצלצל בפעמון בכדי להיכנס. אני ממליצה לפני שנכנסים למוזיאון, כשאתם כבר בחדר המדרגות, תעלו למעלה. זה חדר מדרגות מהמהם! המוזיאון עצמו נחמד אבל לא מדהים.
ממש מול המוזיאון יש בית קפה מתוק שבמתוקים. מעוצב מהמם. קטן ואינטימי. לא רוצה להרוס לכם את ההנאה וההפתעה. ממליצה להזמין כל מיני סוגי שתיה שונים כי כל אחד מגיע בצורה יותר מפתיעה ומיוחדת מהשניה (תזמינו אספרסו)
גרם המדרגות במוזיאון הארט נובו
אני ממליצה לא להתעצל ופשוט לטייל בכל הרחובות סביב האיזור הזה. יש שם בתים משגעים, חלקם בתי עץ עתיקים שעדיין לא שופצו. ככל שמתרחקים מהמרכז פוגשים יותר בתים שעדיין לא שופצו.

רובע קלנסימה- מהצד השני של הנהר יש שכונה נחמדה בה תמצאו בתי עץ מהמאה ה19. השכונה נמצאת בימים אלו בתהליך שיפוץ ושיחזור על ידי קבוצת תושבים שלקחו על עצמם את הפרויקט ולכן זה לוקח זמן. במקום מתקיימים מלא אירועים, שווקים ססגוניים, קונצרטים והופעות. עצה שלי, שלבו את הביקור שם באחד האירועים. תבדקו כאן מה קורה שם בימים שאתם בעיר ותכוונו לזמן הזה. אנחנו הגענו ביום שבת לשוק היוצרים המקסים. שוק קטן ומקסים.

אופרה:  שווה ללכת לאופרה (או לבלט) בעיקר בשביל האווירה. אנחנו מצאנו מופע אופרה שהתקיים בימים שהיינו בעיר, התלבשנו יפה והגענו לערב מדהים באופרה. מחירי הכרטיסים מגוחכים (אנחנו קנינו מראש כרטיסים ב 10 אירו לישיבה בקומה השניה בתא מגניב). ממש כיף. תתעדכנו כאן מה קורה בימים שאתם בעיר.

המוזיאון האתנולוגי הפתוח- קצת מחוץ לעיר נמצא המוזיאון האתנולוגי הפתוח. למעשה מדובר בפיסת יער עצומה שבה פזורים בתים עתיקים, חלקם משוחזרים וחלקם ממש אותנטיים המתארים את החיים בלטביה לפני מאות שנים. פשוט משוטטים ביער ומגיעים לביקתה. יש שם גם בית קפה קסום בלב היער. מקסים ביותר. ביום שאנחנו היינו היה שם אירוע מטורף של שוק אומנים ויוצרים שמגיעים מכל רחבי לטביה. זה מתקיים יומיים בשנה וכולל מלא הופעות פולקלור של ילדים ומבוגרים ואינסוף דוכנים מקסימים (וטעימים). חוויה מקסימה ומטורפת שקשה להעביר בתמונות. יש שם אירועים לא מעט, שווה לבדוק כאן.

השוק המקורה- השוק המרכזי של ריגה, המקום בו המקומיים עושים את הקניות שלהם. נמצא קרוב מאוד לתחנת הרכבת המרכזית. במבנה המקורה יש המון דוכנים של בשר, דגים וכל מה שלא תרצו. בחוץ פירות וירקות וגם בגדים. יש שם הכל במחירים נמוכים. אם אתם רוצים חוויה מקומית זה המקום עבורכם.

הספריה הלאומית של ריגה- יש סיורים מענינים. לא הלכנו למרות ההמלצות שקיבלנו. יש שם גם תצפית. אם יש לכם זמן ונשמע לכם מעניין שווה לנסות. אנחנו כאמור ויתרנו. נמצא מעבר לנהר.

ארמון המדע- תצפית יפה על העיר העתיקה ועל העיר בכלל

גטו ריגה ומוזיאון השואה- אזור גטו ריגה הוסב להיות מעין מוזיאון פתוח ויש בו מגוון תצוגות והסברים על שואת יהודי ריגה ולטביה. אנחנו פחות היינו בעניין של אתרי שואה וויתרנו עליו. בכל מקרה הוא נמצא מרחק הליכה מהשוק המקורה. כאן תמצאו פרטים על המקום כולל כתובת.

יש עוד מלא מוזיאונים ופעילויות בעיר. הכי כדאי להיכנס לאתר המעולה הזה ולקרוא קצת על העיר, מה יש לעשות בה ומה קורה בה בימים שתהיו: ריגה.

פארקים- העיר מלאה בפארקים מקסמים ופסטורלים. יש בהם מסעדות ובתי קפה נעימים ויפים, סירות בהן ניתן לשוט בנהר או סתם להסתובב ולהנות מאווירה נינוחה באמצע העיר. בכלל העיר הזאת כל כך נינוחה שזה מדהים. אולי בזכות הפארקים הרבים שנמצאים בה.

מחוץ לעיר
 מאחר וריגה היא עיר קטנה ונחמדה שניתן למצות את הביקור בה בשלושה ימים אפילו אני ממליצה לצאת לפחות ליום אחד מחוץ לעיר. יש לא מעט אפשרויות, כולן במרחק של עד שעה נסיעה ומאוד שונות:

יורמלה- עיר נופש לחוף הים הבלטי. העיר מספקת תחושת חופש אמיתי, בתי יוקרה, מסעדות וחופים. שווה להגיע לשם אם אתם באים בחודשי הקיץ

סיגולדה- עיירה עתיקה מאוד היושבת בלב יער. שווה לשלב את הביקור בה עם הטירה הסמוכה ועם צסיס העיר הימי-בניימית המהממת. ניתן להגיע לשם בתחבורה ציבורית היוצאת מהתחנה המרכזית או ברכב (ניתן לשכור רכב גם ליום אחד). לנו היה בלאגן עם הרכב שהזמנו אז אחרי שעתיים שרדפנו אחרי סוכנות השכרת הרכב ויתרנו בצער על הנסיעה שלם ונשמור את זה לפעם הבאה.

ספא- קיבלנו המלצות על ספא. אמרו לנו שיש מלא מקומות בעיר ושהם מאוד זולים. לא מצאנו כאלו וגם היה כל כך יפה בחוץ שהיה לנו קצת חבל לבזבז יום על ספא. אם אתם מגיעים ומזג האוויר לא טוב שווה לחפש אחד. יש גם באתר הרשמי. כאן.

קניות
ריגה לא זולה. המסעדות סבירות וחלקן אפילו זולות אבל בחנויות המחירים לא זולים. ברשתות אפשר למצוא מציאות בהתאם לסיילים במידה ויש ברשתות הבינלאומיות. התוצרת המקומית, הדברים הייחודיים שלהם מאוד יקרים: הבגדים המקומיים, היצירות שהם עושים מקש ועץ. דברים מקסימים אבל יקר.
רשתות הפארם זולות. הרשת הגדולה ביותר נקראת drogas והיא למעשה ה"רוסמן" המקומית. תוכלו למצוא שם איפור, קרמים, סבונים ועוד במחירים מאוד זולים.
גם הקניות בסופרמרקט זולות. יש רשת בשם rimi ותמצאו סניפים שלה פזורים ברחבי העיר. כמובן, ככל שתתרחקו ממרכז העיר המחירים בסופר ירדו. יש סניף גדול למדיי בקניון הצמוד לתחנת הרכבת המרכזית ואחד בקניון שבעיר העתיקה. שניהם סבבה.

הבלזם, האלכוהול המקומי, העשוי מכל מיני עשבים, מרגישים כמו פתיחת סתימות כששותים אותו. קצת כמו תרופה. שווה להביא הביתה בקבוק אחד, נראה לי שבחורף יהיה יעיל לצינון וכאלה. העיר מלאה בחנויות אלכוהול שמוכרות בעיקר את הבלזם אבל גם משקאות אלכוהוליים נוספים. המחירים די דומים בכל המקומות. בסופר טיפה זול יותר אבל לא משמעותי.
החזרי מס- ניתן לקבל בחלק מהחנויות החזרי מס על רכישות של מעל 45 אירו בקניה אחת. בעיקר בחנויות בגדים. אם הגעתם לסכום המינימלי חשוב לבקש מהמוכרים שימלאו לכם את טופס של גלובל בלו. שימו לב שבמקרים כאלו הם סוגרים עם דבק את שקית הקניות ולא תוכלו לפתוח אותן עד אחרי הבידוק בשדה התעופה. כשמגיעים לשדה צריך להחתים את הקבלות (כשנכנסים ללכת ימינה עד הסוף, המשרד שלהם נמצא בצד ימין ליד המסעדה). יכול להיות שיבקשו מכם לראות את הקניות. מאיתנו לא ביקשו. מניחה שזה תלוי באדם ולא כדאי לקחת סיכון.
את הכסף מקבלים בדלפק של גלובל בלו ליד השערים לטיסה. הם מאוד קפדנים אז תמלאו את הטופס בצורה מסודרת ונכונה.

ניווט- אני תמיד מכינה מפת גוגל לפני הנסיעה. אני מכניסה אליה את כל מה שמעניין אותי כולל המלון או הדירה וכך הרבה יותר קל לי להסתדר בעיר בזמן הטיול. לפעמים אני מעדיפה לעשות את הניווט דרך המפה המעולה של אייפון אבל תמיד יש לי את כל הכתובות מוכנות במפת גוגל. זו המפה שאני הכנתי. תוכלו להשתמש בה. אם תרצו להכין מפה משלכם תוכלו ללמוד איך עושים את זה כאן.

מסעדות ובתי קפה- באופן כללי כל מקום שנכנסנו אליו היה מקסים, מיוחד וטעים. יש בריגה המון מסעדות ובתי קפה יפים ומיוחדים. בעיר העתיקה תוכלו למצוא את black magic, מקום מיוחד המגיש קוקטלים על בסיס הבלזם המקומי וגם שוקולדים מעולים באוירה מיוחדת מאוד.  את הeasy beer בר-מסעדה בו מקבלים כרטיס מגנטי וכוס וכל אחד יכול למזוג לעצמו בירה מ 20 הברזים שיש במקום. משלמים על מה ששתיתם. אפשר לטעום מכולם ולבחור. קונספט מדליק והבירות מאוד מיוחדות:
easy beer

אכלנו במסעדות ממש טעימות בעיר העתיקה.  יש בית קפה מאוד מפורסם בשם parunasim. הוא מפורסם בזה שקשה למצוא אותו למרבה הפלא. החלטנו שאם כולם ממליצים עליו ננסה ללכת לשם, ובאמת חיפשנו חיפשנו ובסוף מצאנו. המקום באמת יפה, אבל לא יותר ממקומות אחרים שהיינו בו. הוא הרבה יותר יקר והעוגות בו סבירות אך לא טעימות במיוחד. אם מתחשק לכם לשחק משחק מחבואים ולאתגר את עצמכם בחיפוש זה בהחלט נחמד, מעבר לזה אל תתאמצו:
זה השלט. שם המקוםparunasim

אם אתם מחפשים עוגות טעימות ויפות אני ממליצה דווקא על bake berry שנמצאת גם היא בעיר העתיקה. מקום ממש חביב וטעים. אם יש יום נעים שבו בחצר הפנימים החביבה שלהם.

ברובע הארט נובו יש בית קפה מסעדה שכבר כתבתי עליו. הוא נקרא rasols והוא קטן ומשגע! אל תפספסו אותו כשאתם באזור:
rasols cafe מבחוץ. בפנים יותר יפה

בתוך העיר העתיקה,לא רחוק מכיכר הדום יש מסעדה ימי בניימית מדליקה ביותר! לא תוכלו לפספס אותה כי הרחוב מקושט בדגלים ובדרך כלל גם עומד שם שחקן לבוש בבגדי אבירים. המסעדה עצמה נמצאת למטה במרתף אמיתי! יורדים במדרגות בחושך ומגיעים לרחבת המסעדה. הכל מואר רק בנרות והאוירה מאוד ימי בניימית. לא אכלנו שם אבל האווירה מדליקה ממש, אז נראה לי שכדאי לנסות אותה. rozengrals.

skyline bar- על הגג של מלון רדיסון בלו מספק תצפית מקסימה על העיר העתיקה והעיר בכלל. אומרים שיש שם אוירה מדליקה וצעירה. אנחנו לא הספקנו להגיע לשם אבל הוא מאוד מומלץ אז תבדקו אותו אם יש לכם זמן ותדווחו.

יש עוד מלא מקומות מגניבים. תנסו אותם. אנחנו כמעט לא נפלנו.

לסיכום, ריגה היא עיר מהממת עם המון פוטנציאל. עדיין ניכרות לעין השנים הרבות של ההזנחה, מצד שני היא מלאה פארקים מקסימים ומבנים עוצרי נשימה, מוזאונים בלי סוף, מסעדות ובתי קפה מיוחדים במינם ואנשים מאוד נחמדים שמאוד רוצים לעזור.

סעו לשם, בטוחה שלא תצטערו!
יש שאלות? תשאלו, אני עונה.

המלונות המומלצים בריגה

רשימת המלונות המומלצים ביותר בריגה על ידי מטיילים.

1Wellton Centrum Hotel & SPA- מלון ארבעה כוכבים חמוד מאוד עם ספא. מיקום מצוין בעיר העתיקה. בלב העניינים. מלון מאוד מומלץ שנותן תמורה למחיר בגדול. תבדקו אותו ותשוו מחירים כאן.

2 Radisson Blu Latvija Conference & Spa Hotel- יש בעיר כמה מלונות של רשת רדיסון בלו. בעיני זה הטוב ביותר שלהם. המיקום שלו מעולה וגם הגובה שלו שמאפשר תצפית יפה על העיר. על הגג נמצא הבר המפורסם skyline bar. מלון ארבעה כוכבים נחמד ממש. כנסו לכאן להשוואת מחירים והתרשמות ממנו.

3Dome Hotel & Spa - Relais & Chateaux- מלון חמישה כוכבים יוקרתי הנמצא בעיר העתיקה. מלון מדהים בעיני. שווה להציץ, לבדוק אותו, להשוות מחירים ולהחליט.

4. Gallery Park Hotel & SPA a Chateaux & Hotels - מלון חמישה כוכבים מפואר שנמצא מחוץ לעיר העתיקה. מלון מאוד יוקרתי אך לא ממש יקר (בדרך כלל,תלוי בתאריכים). שווה בעיני להכניס אותו להשוואה שלכם

5Grand Palace Hotel Riga- מלון חמישה כוכבים מקסים במיקום מצוין בתוך העיר העתיקה. מלון ממש שווה והייתי שוקלת ברצינות להכניס אותו להשוואת המלונות. תראו אותו כאן

ואם חשקה נפשכם דווקא בדירה, כמו שאנחנו עשינו, אני ממליצה לעשות חיפוש ב airbnb
אנחנו מצאנו שם דירה מקסימה בגרושים. אני לא ממליצה עליה ספציפית כי היא מרוחקת מהמרכז, אבל יש שם המון דירות נהדרות ובמחירים מאוד זולים. בנוסף,

יום שני, 1 בינואר 2018

שווקי כריסמס בחבל אלזס

או: שבוע של שכרון חושים ויופי עוצר נשימה

ידוע לכולנו שבחודש הקודם לחג המולד, כל הערים באירופה ובעולם הנוצרי מתקשטות והופכות להיות מופע אורקולי מרהיב. ערים מתחרות ביניהן מיהו שוק חג המולד היפה והמרשים מכולם.
השווקים של העיירות הקטנות בחבל אלזס הם בהחלט בין המיוחדים ביותר, ובשילוב עם התפאורה הקבועה במקום של העיירות עצמן, החוויה שם הופכת למיוחדת אפילו יותר.

ניתן להגיע לאזור במספר דרכים. בעיני הנוח ביותר זה טיסה לבאזל או באדן-באדן.
אני בחרתי לטוס לבאדן-באדן כי רציתי להנות גם ממנה קצת. החלטה מצוינת!

הטיסה לבאדן-באדן עם רינאייר היתה מצוינת. החלטנו להתפנק ולהזמין כרטיסי פריוריטי, כיסא בשורה הראשונה וכל מה שאפשר להוסיף. עדיין יצאנו בזול והטיסה עברה עלינו בכיף ובלי הצפיפות המאפיינת את טיסות הלואו-קוסט.

הזמנו רכב לכל השבוע מ sixt. יש להם דלפק בשדה התעופה ושרות מצוין.

את הלילה הראשון הזמנתי לנו במלון משפחתי קטן באחת העיירות הסמוכות לשדה התעופה.
המלון היה חמוד מאוד, נקי ויפה, עם ארוחת בוקר מצוינת: hotel rebstock.

חזית המלון בבאדן-באדן

hotel rebstock

את היום הראשון העברנו בבאדן-באדן, עיר מקסימה ביופיה. יושבת בתוך היער ומוקפת באגמים ויערות מקסימים. העיר עצמה קלאסית ויפה מאוד. הגענו ישירות לשוק חג המולד הנהדר שלה. השוק גדול, עשיר, מסודר בצורה מופתית עם המון שולחנות ופינות מסתור מהגשם. ללא ספק אחד השווקים היותר יפים שנראה השבוע. לאחר טיול בשוק וברחובות היער המקסימים, ומאחר והתחיל לרדת שלג שהפך במהרה לגשם, ישבנו באחד מבתי הקפה הנהדרים של העיר לקפה ועוגה ותכנון המשך היום. זו היתה שעת צהרים מאוחרת אז החלטנו לעזוב את העיר ולהגיע מוקדם מהמתוכנן לתחנה הבאה שלנו: קולמר.

קולמר נמצאת בצרפת וקבענו אותה כתחנת הבסיס שלנו להמשך השבוע וממנה תכננו לצאת לכל הטיולים. מרחק נסיעה של שעה וחצי מבאדן-באדן בסך הכל. הדרך עצמה יפה מאוד ונעשה חלקים ממנה עוד הרבה פעמים השבוע.
את הדירה בקולמר הזמנו דרך airbnb. דירה מדהימה שאפילו קצת הפתיעה אותנו. קבלת הפנים של המארחים היתה לבבית מאוד ובדירה חיכו לנו מצרכי מזון, בקבוק שמפניה וקופסאת עוגיות עבורנו. חוץ מזה היתה בדירה מכונת קפה של נספרסו לשימושנו, מכונת כביסה ומייבש כביסה עם כל החומרים וכל מה שצריך בכדי להעביר חמישה לילות בכיף ובסטייל.

לחצו כאן בכדי לראות את הדירה בairbnb

בערב יצאנו לעיר העתיקה והמקסימה של קולמר, שהיתה במרחק 6 דקות הליכה מהדירה. כמובן שוק חג-מולד מקסים ושמח ובמהלך הערב אפילו התחיל לרדת על כולנו שלג רך. זו היתה חוויה מקסימה להסתובב ברחבי השוק המואר והמקושט כשהשלג יורד על ראשינו ברכות, לשתות יין חם ולהרגיש הכי כיף בעולם.

קולמר בערב

יום שבת: לאחר ארוחת בוקר כייפית בדירה שלנו יצאנו לטירת הולדנסבורג. למרות שלא ירד שלג בבוקר הדרך במעלה ההר לטירה היתה מושלגת. דרך מקסימה שביום יפה ופחות קר אפשר להפוך בהחלט ליום טיול רגלי. אנחנו הסתפקנו בנסיעה ברכב המחומם.
משם ירדנו לעיירה הסמוכה אגשהיים.
אגשהיים היא עיירה ציורית ומתוקה שממש כיף להסתובב בסימטאות הצרות ולהשתאות מהבתים המקסימים שלה, להיכנס לאחת המסעדות הקטנות ולאכול ארוחה אלזסית אמיתית ואפילו סתם להיות בה.
העיירה מוקפת בשכבה כפולה של שתי חומות הגנה מתקופת ימי הביניים.

אגשהיים

חיפוש מלונות באגשהיים
משם, בחיתוך חד נסענו לפרייבורג.
פרייבורג היא עיר בגרמניה, נחשבת לבירת היער השחור. רצינו לראות אותה וגם לגוון קצת את הטיול ולא להיות רק בעיירות הציוריות של חבל אלזס. בדיעבד אנחנו פחות התחברנו לעיר הזאת. לא מצאנו בה שום דבר מיוחד או יפה מעבר לשדרת קניות עצומה ועמוסה מאוד בקונים (יום שבת לקראת חג המולד). בקיצור לא עפנו על העיר הזאת.

יום ראשון: התעוררנו לבוקר מושלג ורומנטי מאוד. מראש התכנית היתה להגיע היום לעיירה ריבוביל.
ריבוביל: עיירה ימי-בניימית מקסימה ומיוחדת. בעיירה הזאת מתקיים פעמיים בשנה פסטיבל ימי ביניים. הפסטיבל מתקיים בשני סופי שבוע בדצמבר וכדאי להתעדכן באתר של העיירה באילו תאריכים בדיוק. השלג הוסיף המון לחוויה והפך את הכל ליפה יותר. בנוסף, ובזכות השלג היו קצת פחות אנשים ממה שציפינו שיהיו ביום ראשון. היה עמוס אבל סביר בהחלט. בילינו שם שלוש שעות מקסימות והיינו יכולים להישאר עוד ועוד אם השלג לא היה הופך לגשם ומרטיב אותנו לחלוטין...
בהחלט מקום קסום וחוויה שקשה לתאר במילים.

פסטיבל ימי הביניים בריבוביל

ריבוביל מושלגת

לאחר הפשרה וייבוש הבגדים יצאנו לעיירה מקסימה נוספת: קייזרסברג.
קייזרסברג: עיירה יוצאת דופן ביופיה, זכתה כבר מספר פעמים בתואר העיירה היפה ביותר, ובצדק. הגענו אליה בשעות אחר הצהרים כשהאורות החלו להידלק והאוירה החגיגית היתה בשיאה. פשוט יופי שמגיע ישירות ללב.
קייזרסברג

חיפוש מלונות בקייזרסברג
אכלנו ארוחת ערב מוקדמת (או צהרים מאוחרת, תלוי איך מסתכלים על זה) במסעדה חמודה בלב העיירה. מסעדה משפחתית ולבבית peche mignon. נהננו מאוד מקישים אלזסיים ותה חורפי עשיר בטעמים.

יום שני: בוקר גשום. טיול בסמטאות העיירות הוא לא אפשרות אם רוצים להישאר יבשים. החלטנו לנצל את הזמן לקניות שתכננו. מהקניות המשכנו לשטרסבורג.
 40 דקות נסיעה מקולמר והגענו לעיר המקסימה הזאת. התאהבנו בה ממבט ראשון. ללא ספק אחת הערים היפות שראינו בטיול הזה. רוב העניין נמצא באזור העתיק שנקרא "פטיט פרנס" והוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת. רחובות מדהימים, קתדרלה מרשימה, שווקי חג מולד מהממים. כל רחוב מקושט יותר יפה ומיוחד מקודמו. פשוט להסתובב בעיר ולהשתהות. היה לנו מאוד קשה לעזוב את העיר הזאת בלילה.

שטרסבורג

יום שלישי: הבוקר השמש זורחת ואנחנו יוצאים בדרכנו לטירת קוניגסברג. טירה מדהימה, הדרך אליה במעלה ההר מקסימה. תצפית מהממת על העמק והעיירות הנמצאות למרגלות הטירה. בדרך אליה עברנו בלא מעט עיירות מקסימות. סיבוב קצר בחלקן היה ממש כייפי.
טירת קוניסברג: הטירה עצמה פשוט מהממת. כמובן שלא כולה פתוחה לקהל אבל התצוגה ממצה מאוד והאוירה שם היתה ממש כאילו אני על הסט של "היפה והחיה". פשוט מקסים

טירת קונינסברג- החצר הפנימית

טירת קוניניגסברג- התצפית
משם ירדנו לאכול צהרים בריבוביל. אמנם היינו שם כבר, אבל בכל המולת פסטיבל ימי הביניים לא יכולנו להיכנס לאף מסעדה שם. אז הגענו ביום שלישי השקט והעיר היתה רגועה ונעימה. ישבנו במסעדה אלזסית ואכלנו את האוכל המקומי: ברווז צלוי עם כרוב כבוש ותפו"א, וגם...חלזונות, שהיו לא פחות ממעדן.

משם לריקוויאר: עיירה מקסימה. לא הסתובבנו בה הרבה, רק ברחוב הראשי, בשוק חג המולד המקסים שלה, קנינו עוגיות שהרגע יצאו מהתנור מחנות קטנטנה שהיתה יותר כמו כוך עם תנור אפיה בתוכו. הריח שם היה נהדר והטעם של העוגיות היה אלוהי. כמובן שקנינו גם הביתה אבל בבית הטעם שלהן היה הרבה פחות טעים.
ריקוויאר

הלאה, לאוברני: עיירה הרבה יותר גדולה מהקודמות בהן ביקרנו. בעיירה הזאת הייתה במשך הרבה שנים קהילה יהודית פעילה ויש שם בית כנסת מאוד מרשים (ראינו רק מבחוץ) אז הלכנו לחפש אותו, ומצאנו כמובן. העיירה עצמה מקסימה. מאוד גדולה וכדאי להקדיש כמה שעות להסתובבות ברחובותיה. יש שם גם קתדרלה מאוד מרשימה.
אוברני

בית הכנסת באוברני

יום רביעי: היום זה היום האחרון ואנחנו נפרדים מהדירה הנהדרת שלנו. זה הזמן לסיור בוקר בעיר העתיקה של קולמר, אליה לא יצא לנו להגיע כל השבוע. החלטנו לפתוח את הבוקר בפטיסרי נחמד שמצאנו בשכונה והיה ממש נעים בייתי וטעים מאוד schmitt.
באור יום העיר הזאת נראית מהממת, ונציה הקטנה מקסימה. בקיץ ניתן לשוט שם בתעלות בסירות קטנות אבל בחורף לא. הסמטאות ציוריות והכל מקסים.
קולמר

זה הזמן להתחיל להתגלגל לכיוון באדן-באדן בחזרה. נסיעה של שעה וחצי ואנחנו שוב בגרמניה. אחרי היום הראשון הרגשנו שלא מיצינו את באדן-באדן אז השארנו לה את היום האחרון במלואו. למזלנו היה יום יפה ויכולנו להסתובב בעיר המקסימה הזאת בכיף, לאכול את הנקניקיות שלא הספקנו, את המרק שלא הספקנו ביום הראשון ולספוג ממנה עוד קצת אוירה. כשהתחיל להיות קצת יותר גשום וקר הלכנו למרחצאות. באדן-באדן ידועה במרחצאות המעולות שלה. אנחנו בחרנו במרחצאות הקראקלה הנהדרות. זו היתה בחירה מצוינת. ניתן לבחור מראש לכמה זמן רוצים להגיע ולשלם בהתאם. אם חורגים בזמן משלמים תוספת. בפנים יש מלא בריכות זרמים בטמפרטורות שונות, חדרי סאונות שונות ומדהימות, חדרי שיזוף, שתי בריכות חיצוניות עם זרמים. המקום עצמו יפה מאוד, גדול, נעים ומסודר. יש שם גם קפיטריה עם אוכל ושתיה כך שאפשר בקלות להעביר במקום יום שלם בלי להרגיש. בערב יצאנו משם בתחושה שממש לא מיצינו את המקום הזה וחייבים לחזור לשם שוב.
קפה ועוגה בבית קפה סמוך ומקסים מאוד סגרו לנו את הערב באופן מושלם.
מחר בבוקר יש לנו טיסה ב 8:00 אז צריך להתחיל להיפרד...
ולומר שהיה מושלם!
באדן באדן

כמה דברים חשובים:

תכנון,ניווט וכאלו: אני נוהגת להכין לפני כל טיול מפת גוגל עם כל המקומות שמעניינים אותנו ונרצה להגיע אליהם. התכנון של היום עצמו נעשה בערב לפני או תוך כדי תנועה. בטיול מהסוג הזה קורה לא פעם שפתאום רואים עיירה מעניינת או מקום יפה שלא נמצא במפה אז עוצרים שם ונכנסים. זה הכי כיף.
את המפה הטענתי בשני המכשירים שלנו וניווטנו בכל השבוע באמצעות הוויז. אפשר לנווט גם ישירות מהגוגל מאפ אבל זה לא בעברית. בכל מקרה זה עובד רק און-ליין.

טיפ: הביאו אתכם זרוע לרכב (לטלפון) מאוד עוזר לראות את מסך הניווט כשנוסעים.

חניה: בכל העיירות שהיינו בהם היתה חניה מסודרת עם סדרנים שכיוונו את התנועה. בחלק מהמקומות החניה בתשלום אבל זה תמיד נח ולא רחוק. קשה להאמין איך אפשר לשמור על סדר כזה עם כמות כל כך גדולה של אנשים אבל זה פשוט כך.

רכב: הזמנו רכב רגיל, אבל למזלנו שידרגו לנו לרכב 4x4 מה שאיפשר לנו להגיע לטירות המושלגות בקלות רבה יותר וללא חשש. אולי כדאי בנסיעה כזאת מראש להזמין רכב שטח ולחסוך דאגות. עם כל הנסיעות שלנו במשך שבוע ללא הפסקה, תידלקנו פעם אחת בלבד ביום האחרון. יתרון הדיזל כנראה.

מסעדות: בערים הגדולות אין בעיה אבל כשמסתובבים בין העיירות הקטנות קצת קשה למצוא מסעדה ראויה. חשוב לדעת שרוב המסעדות במקומות האלו מגישות ארוחת צהרים עד השעה 14:00 ואחר כך מתחילות להגיש ארוחת ערב בסביבות 18:00, בין השעות האלו ממש קשה למצוא מסעדה פתוחה ובשעות האלו קשה למצוא מקום פנוי במסעדה. רוב המסעדות הן גם קטנות למדיי ואין בהן הרבה מקום. אנחנו השתדלנו להתעקש רק על מסעדות שמגישות אוכל אלזסי מקומי וגם שם אכלנו רק את המנות המקומיות. יצא לנו ממש טוב ולא התאכזבנו אף פעם. אני יודעת שהרבה אנשים התאכזבו מהאוכל המקומי אבל אני מאמינה שההתעקשות על מסעדות מקומיות עשה לנו את ההבדל.
בגרמניה המצב הרבה יותר טוב. בבאדן-באדן למשל קשה ליפול, יש שם מלא מסעדות פשוט מעולות.

מסקנות: שוב אני נופלת במקום הזה של הקשבה לעצות של אנשים שאמרו לי שאין מה לחפש בבאדן-באדן אז לא השארתי זמן להיות שם. בדיעבד אני מצטערת על זה והייתי שמחה להוסיף שם עוד לילה לחוות את העיר הזאת עוד קצת (כנראה לא תהיה ברירה ונחזור לשם).
ספונטניות: הכי כיף לזרום עם מה שרואים. ראיתם מקום יפה? תעצרו ותהנו ממנו. יש מלא טירות שלא נמצאות על המפה ועיירות מקסימות שהן פחות תיירותיות, לפעמים מספיק סיבוב ברכב ולפעמים כיף לצאת לסיבוב רגלי. אל תצמדו למפה!
חג המולד הוא חג ממש יפה וחודש שלם זה המון זמן לחגיגות!
תטעמו מהעוגיות הנהדרות שלהם!

יום רביעי, 15 בנובמבר 2017

בודפשט- ארבע חברות חמישה ימים

בודפשט

תצפית על פשט מגבעת גלרט

חברה שחוגגת יומולדת עגול זו הזדמנות מהדרת לגייס את הבנות ולצאת לכמה ימים ביעד נחמד שעדין לא היינו בו.
לאחר דיונים היעד הנבחר הוא בודפשט. עיר ששמענו עליה שבחים רבים אך לא הספקנו להגיע אליה. הנה הזדמנות נהדרת.
שלב ראשון הזמנת הטיסות כמובן. בודפשט היא יעד קרוב יחסית לישראל (כ 3 שעות טיסה) אך יש רק שתי חברות שמבצעות אליה טיסה ישירה ושתיהן חברות לואו קוסט (משמע: הכינו את הברכיים לכוננות ספיגה): אל על UP ו WIZZ AIR. אנחנו בחרנו ב אל על UP בגלל השעות. פחות אוהבות טיסות שיוצאות בשש בבוקר. בכל מקרה שווה לבדוק את כל החברות ולהשוות מחירים ושעות.

שלב שני הוא הזמנת מלון או דירה: אנחנו העדפנו דירה בשל ההרכב שלנו (ארבע נשים לא הכי צעירות בעולם...) וגם בשל הנוחיות שיש בדירה. יחד עם זאת, בבודפשט יש מלונות מעולים במחירים נוחים מאוד. יצא לנו לבדוק כמה מלונות וגם לקבל המלצות. בסופו של דבר המיקום הוא הכי חשוב ויש לא מעט מיקומים אסטרטגיים בעיר. אנחנו בחרו ברובע היהודי שידוע בחיי הלילה התוססים שלו ובכלל מדובר באיזור מגניב ושוקק חיים במיוחד(אגיע אליו בהמשך). זו הדירה שאנחנו בחרנו.

תכנון המסלול: בבודפשט יש כמה אתרי חובה ועוד המון מקומות מקסימים. למעשה התחושה היא שאין סיכוי להספיק את כל העיר הזאת בחמישה ימים, וודאי אם תופס אתכם גשם בחלק מהזמן (לנו זה קרה רק ביום האחרון כך שהיה לנו מזל מהבחינה הזאת).

הכנתי מסלול שנראה לי הגיוני בזמן ההכנה אבל עבר לא מעט שינויים בזמן אמת. אשתף אתכם במסלול שעשינו בפועל, לאחר השינויים.
כמובן שהכנתי מפת גוגל אישית בה הכנסתי את כל המקומות שנרצה להגיע אליהם עם פירוט כולל חנויות, מסעדות מומלצות, אתרי תיירות וכמובן הדירה שלנו. את המפה שלחתי במייל לכל אחת מהחברות, כך שלמעשה לכולנו היתה את המפה בנייד ויכולנו להיעזר בה כל הזמן. מפת גוגל נותנת הכוונה ליעד שבחרנו בכל דרך שנרצה: ברכב, ברגל או בתחבורה ציבורית. בשביל להשתמש בה באופן הזה עליכם להיות און ליין. ניתן להשתמש בה גם אוף ליין אך היא לא תוכל לכוון אתכם מהנקודה בה אתם נמצאים.

הפרלמנט ההונגרי

אז..נחתנו בבודפשט בשעה 23:15. חיכה לנו שם נהג שהזמנו עוד מהארץ אבל זה ממש לא נחוץ לטעמי. מה גם שהסתובבנו בתחושה שהוא עקץ אותנו, אז פחות ממליצה. אפשר גם לקחת מונית לעיר, אמור לעלות בערך אותו הדבר. קיבלנו את הדירה והלכנו לישון. היינו כבר עייפות למדיי בשלב הזה.

יום 1 (יום ה'): התחלנו את הבוקר בארוחת בוקר שהכנו לעצמנו בדירה. קנינו מצרכים בבוקר בסופר. יש גם לא מעט בתי קפה שאפשר לאכול בהם ארוחת בוקר.
קבענו ליום הראשון סיור עם שלי כרמי בעיר. רצינו לקבל מבט כללי על העיר ולהבין איפה אנחנו נמצאות. שלי היתה נהדרת, לקחה אותנו למקומות מקסימים, לחלקם אין סיכוי שהיינו מגיעות לבד, חשפה אותנו לכמה מקומות שיהפכו להיות יעד הבילוי המועדף עלינו בימים הבאים (אפרט על זה), עזרה לנו להתמצא בתחבורה ציבורית, לרכוש כרטיסים משתלמים (אפרט גם על זה) ובכלל היה מצוין. סיור באורך שלוש שעות באווירה נהדרת ומותאם אישית עבורנו. שלי גם היתה זמינה עבורנו בכל הימים שהיינו בעיר והשתמשנו בשרותיה לא מעט.
פרטי התקשרות עם שלי כרמי: shelley.carmi@gmail.com
איפה הספקנו להיות? רובע היהודי, כולל קיר הזיכרון לשואה, סימפלה קר, בית הכנסת הגדול (מבחוץ), בית הכנסת ברחוב קזינצי, גוז'דו אודבר המקסים, בזיליקת סנט אישטבן כולל סיור בפנים וגלידת פרח בחוץ,כיכר החירות, הפסל של ריגן, הפרלמנט ההונגרי (מבחוץ).
לאחר הסיור חזרנו לרובע היהודי לארוחת צהרים נהדרת במסעדת fuego ומנוחת צהרים קצרה.
אחר הצהרים: נסיעה לבודה לאיזור המצודה. בערב היא מוארת בצורה מקסימה והתצפית על פשט פשוט עוצרת נשימה. הסתובבנו קצת בסימטאות.
ארוחת ערב במסעדה של ג'ימי אוליבר ליד המצודה (הזמנתי מקום חודשיים מראש, לא בטוחה שחייבים להזמין). אני מאוד נהניתי, החברות קצת התאכזבו.
בלילה חזרנו לאיזור הדירה ויצאנו לבלות במועדון הכי שווה בבודפשט ואחד מעשרת המקומות השווים בעולם כולו: הסימפלה קר המקסים (אנחנו צפויות להיות שם עוד לא מעט פעמים).

יום 2 (יום ו'): התחלנו את הבוקר בסיבוב בשוק המקורה. מקום חביב מאוד לסיבוב של שעה-שעתיים. בקומת הכניסה יש אינסוף דוכני מזון, פירות וירקות וכמובן הפפריקה מפורסמת שלהם בכל צורה אפשרית. למטה יש סופר זול וגם עוד דוכנים שרובם זולים יותר מקומת הכניסה. בקומה העליונה יש מלא מזכרות. המקום מכוון לתיירים והמחירים בהתאם. כמובן שקנינו שם מלא פפריקה, בעיקר בשפופרות (מה שהתברר כלהיט בבית).
משם רצנו לפרלמנט לסיור שהזמנו מראש. לפרלמנט ההונגרי ניתן להיכנס רק במסגרת סיור מאורגן. יש סיורים בהרבה שפות, כולל עברית, וחייבים להזמין את הסיור באתר שלהם מראש. כדאי לשים לב שיש סיור בעברית רק פעם אחת ביום כך שהם מתמלאים די מהר. הסיור מתבצע במכשירי שמע ולא מדריך. אורך הסיור כשעה והוא נע בין מרתק לבין טרחני. בכל מקרה המבנה עצמו יוצא דופן, מרשים מאוד וללא ספק שווה ביקור.
כאן מזמינים סיור בפרלמנט ההונגרי.
יצאנו משם מורעבות וצעדנו למסעדה הונגרית שקיבלנו עליה המלצות רבות. היא בהחלט הצדיקה את ההמלצות: BELVÁROSI LUGAS VENDÉGLŐ‏
המשכנו משם, שבעות ומאושרות לבית האופרה הקרוב מאוד. גם לבית האופרה ניתן להיכנס רק במסגרת סיור מאורגן או להופעה. אנחנו בשלב הזה קצת שבענו מסיורים מאורגנים והופעות לא היו בשל שיפוצים בבמה אז הסתפקנו במבט חטוף בפואייה המרכזי המרשים מאוד וכמובן סיבוב מבחוץ. מבנה מרשים מאוד. אני ממליצה לבדוק אם יש קונצרט בזמן שתהיו בעיר, ואם יש אז ללכת. אומרים שזו חוויה נהדרת.
את היום סיימנו בחלק שכולנו חיכינו לו (חוץ ממני...) קניות: חנות דקתלון הנהדרת וקניון ווסט-אנד המיותר.

יום 3 (יום שבת): היום הזה מוקדש לצד ההררי של העיר: בודה. ברגע האחרון החלטנו לשנות את סדר ההגעה לאתרים ולהתחיל בגבעות גלרט. לכן חצינו את הדנובה בגשר הגיבורים עד למלון גלרט ומשם טיפסנו רגלית על הגבעה עד שהגענו לפסל. מדובר בטיפוס נעים מאוד עם נקודות תצפית עוצרות נשימה בדרך וגם שלל גני שעשועים. היה כיף ענק.
משם לקחנו אוטובוס למצודת הדייגים. שוב. הפעם התחלנו בביקור בקונדיטוריה המפורסמת רוזוורום. עם העוגות הנהדרות שלהם. מקום קטן וחמוד עם מגוון עוגות נהדר. כולן טעימות ובעיקר הקרמשניט ועוגת הפרג. בסמוך לקונדיטוריה נמצא בית החולים החצוב באבן. מקום שריתק אותי מאוד בזמן תכנון הטיול ומאוד רציתי להיכנס אליו. כשהגענו לשם הבנו שנצטרך לחכות שעה וחצי עד ליציאת הסיור הבא אז ויתרנו. לכם אני ממליצה לא לוותר, זה נראה כמו משהו מרתק מאוד.
עלינו בחזרה למצודת הדייגים ונכנסנו הפעם לתוך הקתדרלה המהממת, סיירנו ברחובות המקסימים עד שהתעייפנו וירדנו בחזרה לפשט.
סיבוב ברחוב הקניות המפורסם הואצי אוצה הביא אותנו לארוחת הצהרים המאוחרת במסעדה הנהדרת הזאת: Hungarian Hell's Kitchen ומשם לקינוח בקיורטוש של מולנר, שנמצא בדיוק ממול. היה טעים.
בדרך לשיט הלילי בדנובה נתקלנו בריקוד על בניינים שהיה ממש מרשים.
שיט לילי בדנובה: אני רוצה להתעכב רגע על העניין הזה. בחרנו לצאת לשייט מאחר וקראנו בפורומים רבים המלצות חמות על שיט בדנובה, בעיקר בלילה. אני רוצה להציג כאן זווית קצת אחרת ולומר לכם: אל תעשו את זה!! אחד הדברים המיותרים והיקרים שעשינו בטיול הזה. קודם כל, כל חברה מוכרת כרטיסים לשיט שיוצא בערך קילומטר ממקום המכירה. גדות הדנובה הם מקום מאוד לא נוח ואפילו מסוכן להליכה, בעיקר באיזור המעגנים. יש המון חברות וכמעט בלתי אפשרי לעשות ביניהן השוואה אמיתית, בעיקר בערב, אחרי יום טיול מעייף וכשקר בחוץ וחשוך. אנחנו בחרנו בחברה ממש גרועה (כנראה) ישבנו בחוץ בכדי לראות טוב יותר את הנוף ומהר מאוד התברר לנו ששם יושבים גם המעשנים כך שהתחלנו את השיט בריח מאפרה. הקור הצליף בנו אז נכנסנו פנימה לחלל הספינה המסריח והחמים. השיט לווה בהסבר מוקלט באנגלית שלא ניתן היה להקשיב לו באמת. הנופים, שהם מאוד יפים, לא היו שונים מכל מה שניתן לראות כשעומדים על שפת הנהר או בתצפית מהמצודה. בקיצור, מיותר, יקר וקר.

הפחזניה של רוזוורום
יום 4 (יום ראשון): יום ראשון הוא יום השווקים ואנחנו התחלנו אותו בסיור בשוק המקומי באודג'ו גוז'דר. סימטה מקסימה שמומלץ גם להנות מארוחת בוקר באחת המסעדות שבה. בשוק ניתן למצוא שלל דוכנים של יצירה מקומית במחירים טובים. דברים מאוד יפים.
משם הלכנו לשוק האיכרים בסימפלה קר האהוב עלינו כל כך. הסימפלה קר, שבערבים הוא מועדון לילה שוקק בליינים, הופך בימי ראשון בבוקר לשוק איכרים שכונתי, חביב ומקסים. זה לא שוק גדול עם מבחר אינסופי, זה שוק קטן ומתוק שיש בו הכל: דוכן גבינות מטריפות, נקניקים מקומיים, לחמים מיוחדים תוצרת בית, ריבות תוצרת בית ודבש, פירות וירקות טריים ויפים. אנחנו נהניהו מדוכן חמוד של ילדים שמכרו בו עוגות ביתיות נהדרות. בקומה השניה מתקיימת מידי יום ראשון ארוחת בראנץ' משמחת לב. כל השולחנו מצופים מפות חגיגיות, הבופה מתמלא מטעמים והסועדים יכולים לבחור איפה ירצו לשבת. מקסים וטעים (גם אם לא זול כלל).שני השווקים הללו נמצאים ברובע היהודי המדליק.
משם צעדנו לבית הכנסת הגדול: בית הכנסת הוא מבנה מרשים ביותר שמזכיר קצת כנסיה מפוארת. יש סיורים בכל השפות. אנחנו ויתרנו על הדרכה. בצמוד אליו, וכחלק מהקומפלקס, יש גינה מרשימה עם מצבות של יהודי הקהילה, פסל הערבה הבוכיה המפורסם, וגם מוזיאון יהודי מרגש ומאוד יפה. בעיני, מחיר הכניסה הגבוה לא ממש שווה את החוויה. אני לא מבינה למה בית הכנסת גובה בכניסה מחיר הגבוה פי 4 מכל קתדרלה בעיר. זה עדיין לא פגם בחוויה. המקום שווה ביקור.
לקחנו רכבת לכיכר הגיבורים הענקית והמרשימה. מאחורי הכיכר, בתוך החורשה, מתחבא לו שוק ענק ומקסים. מלא דוכנים המשתרעים עד לטירה ובתוכה. היה שם כיף אדיר! טעמנו מכל מה שהיה לטעום שם, כולל היין החם והמתובל שחימם אותנו היטב. יש במקום גם שלושה מוזיאונים שיכולים לעניין אנשים. אנחנו הרבה יותר מידי רדודות כרגע.
בערב יצאנו לאכול במסעדת מנזה, עליה קיבלנו לא מעט המלצות. היה בסדר, אבל חיזק לי את ההרגשה שאני חייבת לשים לב מי ממליץ לי על דברים ולא לקבל כל המלצה כמו שהיא. המסעדה סבבה אבל לא שווה את המחיר שלה.

אודג' גוז'דר

יום 5 (יום שני): זה היום האחרון שלנו בעיר והתעוררנו לבוקר גשום וקר. ירד לטמיון הרעיון לנסוע לסנט אנדרה, עיירת האמנים המקסימה. מצד שני, גם בעיר אי אפשר ממש להסתובב בנחת. החלטנו לחתוך למרחצאות. יש לנו חצי יום להעביר, נעביר אותו בכיף. בחרנו במרחצאות גלרט שהן גם קרובות אלינו יותר וגם נראו לנו יותר נקיות ויפות. המרחצאות נמצאות במבנה מרשים ביותר וכוללות שלל בריכות, כל אחת בטמפרטורה שונה של המים. כך שמצאנו את עצמנו עוברות בין הבריכות השונות חצי יום. במקום ניתן גם לעשות עיסויים מכל הסוגים. אנחנו ויתרנו. במחיר הכניסה מקבלים גם לוקר אישי. ניתן לשכור מגבת במקום ולקנות כובע ים ודברים נוספים. אנחנו הגענו מסודרות למקום והבאנו איתנו הכל (מגבת, בגד ים, כפכפים, כובע ים, סבון). יש שם מקלחות סבבה כך שאפשר להתקלח לפני שיוצאים.
היה כיף ומרענן.
רצינו לסיים את הטיול בקפה ניו-יורק המומלץ אבל לא הספקנו.
בהחלט נשארנו עם טעם של עוד ועם מלא מקומות שלא הגענו אליהם.

מקומות שלא הספקנו להיות בהם ושווים ביקור:
הארמון המלכותי בבודה
אנדרטת הנעליים
האי מרגיט
הפוניקולור (עולה לארמון המלכותי מגשר השלשלאות)
קפה ניו יורק
גן החיות (נמצא בכיכר הגיבורים. אם אתם ללא ילדים תוותרו)
רכבת הילדים
סנט אנדרה (עיירת האומנים)
ברך הדנובה (טיול יום מחוץ לעיר)

תחבורה ציבורית: התחבורה הציבורית בבודפשט נוחה מאוד וגם זולה. כרטיס שקנו יהיה תקף לכל סוגי התחבורה (טראם ואוטובוסים) וגם על השיט הציבורי בדנובה. ישנם סוגים רבים של כרטיסים: כרטיס לנסיעה בודדת, כרטיס בלוק 10 נסיעות, או כרטיסים לפי שעות (24,72 וכו'). את הכרטיס יש לקנות בתחנה ממש לפני הנסיעה הראשונה ולא לפני כן. בתחנות הגדולות יש מכונה בכניסה לתחנה ובחלק גדול מהתחנות הקטנות יש מכונה ברחוב, לפני הכניסה לתחנה. המכונות הקטנות מקבלות רק כרטיסי אשראי ובגדולות תוכלו לקנות כרטיס גם במזומן. שמרו היטב על הכרטיס שלכם ושימו לב מתי מסתיים לו התוקף. הם מאוד מקפידים על זה ובודקים כרטיסים כמעט בכל נסיעה. ההתמצאות מאוד פשוטה וקלה.

המרת מטבע מקומי: הכסף המקומי נקרא פורינט. הערך שלו משתנה קלות ועומד סביב ה 300 פורינט ליורו אחד. העיר מלאה בתחנות צ'יינג' שכל אחת מהן נותנת שער מעט שונה ועמלה אחרת. אני ממליצה להחליף בארץ סכום קטן של 300 ש"ח בערך, שיעביר אתכם את ההתחלה עד שתמצאו מקום עם שער טוב. לא מחליפים כסף בשדה התעופה!!. ברחוב הקניות הראשי, הואצי אוצה שערי ההחלפה גם לא טובים. חפשו צ'יינג'ים יותר מרוחקים קצת מאזורי תיירות הומים. מקומות רבים מקבלים כרטיסי אשראי, בעיקר החנויות הגדולות וחלק מהמסעדות. בנוסף, יש חנויות בהן ניתן לשלם ביורו ולקבל עודף בפורינט. אנחנו המרנו כך כסף ביום שנתקענו בלי צ'יינג'.

החזרי מס:
בהונגריה מקבלים החזר על מוצרים בחנות מסוימת מעל 55,000 פורנט.
יש סולם החזרי מס בהתאם לשווי הקניה.
המקסימום הוא 27% החזר (מהגבוהים באירופה) . לדוגמא: אם קונים מחשב ב300,000 פורנט אז מקבלים 27% החזר מס.
אם קונים רק ב 55,000 , מקבלים 12% וזה יעלה בהדרגה.
איך עושים את זה?
1. קונים בקניה אחת (בחנות אחת) מעל 55,000
2. באים עם פספורנט לחנות
3. מבקשים טופס tax free - מאחורי הטופס יש טבלה עם סולם החזרי המס, ככה שתדעו כמה אחוז מגיע לכם בהתאם לקנייה.
4. ממלאים את הטופס.
5. הולכים לדוכן בשדה (בצד ימין בצאק אין). חובה לבוא עם המוצר שקניתם! ומקבלים חותמת מהנציג.
6. הולכים לדוכן של החלפת הכסף בתוך הדיוטיפרי ומקבלי את הכסף במזומן.

עד כאן הטיול שלנו. קחו מכאן מה שתרצו ותהנו!